Reportéři ČT: Přeplácí ministerstvo České dráhy? To je tajné

Praha – Ministerstvo dopravy mrhá penězi daňových poplatníků, když jimi platí rychlíky a expresní vlaky Českých drah, říká nezávisle na sobě analýza konkurenční společnosti Regiojet a bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák. Rychlíky by měly být podle Regiojetu o miliardu levnější, podle Žáka až o tři miliardy. Úřad Gustáva Slamečky to ale nezajímá, podle majitele Regiojetu Radima Jančury se ministerstvo analýzou výdajů na rychlíky vůbec nezabývalo. Podobně jsou na tom kraje. Přitom ale ani nechtějí říct, kolik vlastně činí ztráta, kterou kraje a stát doplácejí – je to totiž tajné. Co se s miliardami vlastně děje, se pokoušeli zjistit Reportéři ČT. Ani oni však nedokázali zcela proniknout zdí mlčení na krajských úřadech a ministerstvu dopravy.

Ministerstvo dopravy i kraje během roku oznámily, že dají dlouhodobé smlouvy na provozování dálkové i regionální železniční dopravy Českým drahám, a dopravce tak dostane miliardové příspěvky na pokrytí ztráty. Přímé zadání bez výběrového řízení bylo zdůvodněno tím, že nikdo jiný než ČD nemá o provozování železniční dopravy zájem.

„Zcela náhodou jsme se dozvěděli, že ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou dopravu, a stejně tak kraje, které objednávají regionální dopravu, chtějí podepsat smlouvy na deset až patnáct let s ČD. Takže jsme začali přinášet sami od sebe nabídky,“ popsal další vývoj Radim Jančura.

Miliarda sem, miliarda tam

Ministerstvo dostalo od jeho Regiojetu analýzu výdajů, které mají ČD s provozováním rychlíků. „Je tam obsažena lokomotiva, vozy, počet vozů, strojvedoucí, průvodčí, prodej jízdenek, pronájem prostor pro prodej jízdenek, ale jsou tam zahrnuty také provozní režie dep a všechny takovéhle věci,“ shrnul její obsah provozní ředitel Regiojetu Jan Paroubek, který dříve pracoval právě pro dráhy. Podle dokumentu ministerstvo zcela zbytečně vyplýtvá miliardu korun. „Vyšel nám výsledek asi 2,7 miliardy, stát v současné dopravě na dálkovou dopravu Českým dráhám přispívá 3,8 miliardy,“ popsal Paroubek.

Bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák, kterého odvolal někdejší šéf úřadu Petr Bendl právě kvůli sporům o nároky a způsob vedení Českých drah, tvrdí, že peněz, které ministerstvo vyhodí oknem, ačkoli by z nich mohlo třeba opravit chátrající tratě nebo zrychlit stávají, je mnohem více. „Ta miliarda je totiž částka, ke které můžeme dojít na základě obecných kalkulací. Nicméně já jsem hluboce přesvědčen, že český stát přeplácí dálkovou dopravu daleko více. Obávám se, že se může jednat až o miliardy tři,“ uvedl.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský ovšem podobná tvrzení odmítá, všechny nároky jsou podle něj opodstatněné. „My tu analýzu k dispozici nemáme, takže těžko ji komentovat. Ale pokud se můžeme podívat na různé studie, čísla, údaje, které zveřejňuje Student Agency, popřípadě její zástupci, tak rozdíl v těch číslech je až sto procent. To znamená, že je možné, pokud bychom šli do jiné analýzy nebo by opravdu tato společnost měla předložit nějaké nabídky obchodní, že se najednou zjistí, že to není miliarda úspor, ale že skutečné náklady jsou o miliardu více u našich konkurentů,“ řekl Šťáhlavský.

Úředníci mlčí jako hrob

Skutečné výdaje ovšem stát a České dráhy lidem, kteří platí – daňovým poplatníkům – nechce říct. „Ta čísla jsou obchodní tajemství, protože je to podnikání podnikatelského subjektu,“ sdělil ministerský ředitel odboru veřejné dopravy Ondřej Michalík. ČD jsou podle něj sice stoprocentně vlastněny státem, ale při objednávání dopravy se k němu musí ministerstvo chovat stejně jako ke kterémukoli jinému dopravci – když jde o zatajování výdajů. Docela stejně odmítl zveřejnit výdaje Pardubický kraj.

Pokud je dokument Regiojetu zcela chybný – jak naznačují ČD – nedozvíme se to. Zdá se totiž, že ministerstvo se jím vůbec nezabývalo. Na jednání s ministrem se lidé Radima Jančury dozvěděli jen to, že si ministr takovou analýzu nevyžádal, a proto se k ní nebude vyjadřovat. „Můžeme udělat hloubkovou kontrolu na Českých drahách a ptát se, jestli ty náklady jsou oprávněné. Když přinesou fakturu, že oprava vozidla stála tolik a tolik, pracovalo na ní tolik a tolik lidí tolik a tolik dní, jak jim můžu vyvrátit, že tu opravu by mohla dělat polovina těch lidí a že v jiné společnosti by se to stihlo za polovinu času? Tuto hospodárnost my nyní neprokážeme,“ argumentoval za ministerstvo Michalík.

Ministerstvo je ovšem povinno udělat si takovou analýzu. V železniční veřejné dopravě sice platí výjimka, že se nemusí vypisovat výběrové řízení, Evropská unie ale chce, aby ministerstvo mělo před uzavřením smlouvy právě analýzu nákladů. Má se tak předcházet přeplácení služeb. „Pokud byla použita výjimka, že byla podepsána smlouva pouze s jedním dodavatelem, tak v takovém případě rozhodovací praxe evropského dvora předepisuje, aby byla udělána externí ekonomická analýza,“ uvedl odborník na výběrová řízení Radek Jurčík.

Soukromí dopravci zkrachují, bojí se hejtman

Státní úřad - stejně jako kraje - tak argumentují tím, že ačkoli Regiojet přináší analýzu a sliby, k provozování železničních spojů mu chybí jakákoli vozidla. „My už jsme tady měli několik zkušeností, několik velmi smutných zkušeností, kdy prostě různí podnikatelé naslibovali hory doly. Potom na to někdo naletěl a výsledek byl katastrofální. Mohl bych připomenout například některé nízkonákladové letecké dopravce, což je to samé. Ti navrhovali velmi dobré služby za malé peníze a jak to skončilo,“ argumentoval hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.

Zálusk na české koleje ale nemá pouze Jančurova společnost, zájem mají nebo měly také třeba Veolia, Arriva nebo Keolis – dopravci, kteří jezdí po kolejích již desítky let, mají dost vozidel a zatím nezkrachovali. Zdá se tedy, že za bráněním se výběrovému řízení je něco jiného. Radim Jančura hovoří o tlaku Českých drah na státní a krajské úředníky. ČD by ovšem jistě i v případě výběrových řízení získaly velkou řadu zakázek, nová vozidla by mohly koupit docela stejně, jako to plánuje Regiojet.

Zdeněk Žák nabízí trochu jiné vysvětlení – na úředníky nikdo nemusel tlačit, neboť jsou sami zcela zakonzervováni a nechtějí nic měnit. „Český stát tímto rozhodnutím nepřímo říká: Nevěříme trhu, nevěříme tržnímu prostředí, nevěříme tomu, že by soutěž mohla přinést zlepšení služeb, a nechceme, aby o našeho zákazníka tady soutěžilo více subjektů a předháněly se v tom, kdo mu nabídne kvalitní službu.“

Radim Jančura
Radim Jančura
Více fotek
  • Radim Jančura autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1319/131848.jpg
  • Zdeněk Žák autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1019/101871.jpg
  • Ministerstvo dopravy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/556/55539.jpg
  • České dráhy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1319/131847.jpg
  • Návrh vlaku autor: Student agency, zdroj: www.studentagency.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/105/10461.jpg
  • Radko Martínek autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/784/78305.jpg
  • Desiro autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/743/74219.jpg