V Praze od ledna přibrzdíme na „50“, včetně magistrály

Praha – Na několika důležitých tazích Prahy se bude v novém roce jezdit pomaleji. Od 1. ledna vejde v platnost rozhodnutí pražského magistrátu o plošném snížení rychlosti na 50 kilometrů za hodinu. Řidiči tedy budou muset zpomalit na úsecích, kde dosud svítilo značení s povolenými 70 km/h. O změně povolené rychlosti rozhodl magistrát kvůli snižování hluku. Podle slov zástupců Prahy se jedná o účinné a relativně levné řešení, které bude v budoucnu doplněno budováním protihlukových bariér. Policisté již začali na jednotlivých úsecích značky vyměňovat. Připomínají, aby řidiči v prvních lednových dnech v žádném případě nespoléhali na počáteční benevolenci a rychlost dodržovali.

Pomaleji se pojede na severojižní magistrále, auta budou muset přibrzdit při projíždění v ulici Cínovecké, Kostelecké, po Jižní spojce v úseku Chodovská a také mezi Barrandovským mostem a ulicí Vrbová. Změna se bude týkat i části Spořilovské a Lipské ulice. Ke snížení rychlosti došlo na některých místech již od prosince, mimo jiné na výpadovkách v ulici 5. května, Spořilovské spojce, modřanském nábřeží, Strakonické, Liberecké a Kbelské. Již dříve byla někdejší sedmdesátka zrušena například na magistrále v ulici V Holešovičkách. Rychlost pohlídají radary a úsekové měřiče.

Jan Heroudek, ředitel odboru dopravy:

„Jedná se o problémové úseky – konkrétně u severojižní magistrály počínaje křižovatkou s Jižní spojkou až po křižovatku na Vychovatelně (začátek Liberecké ulice). Je potřeba si uvědomit, že se jedná o komunikaci, která v naprosté většině těsně sousedí s bytovou zástavbou a město tady musí respektovat rozhodnutí soudu. Jde také o úpravu povolené rychlosti 100 km/h na Jižní spojce v nočních hodinách - ta bude snížena na 80 km/h.“

Video Reportáž Luďka Jíry a Jitky Szászové
video

Reportáž Luďka Jíry a Jitky Szászové

Odborníci na dopravu předpovídají nezdar nového nařízení. Lidé se prý hluku od aut nezbaví a v ulicích se budou dále tvořit zácpy. Podobné opatření by kvůli prevenci hluku mělo význam hlavně u nákladních vozidel. Menší rychlost přinese mimo jiné zhoršení ovzduší. Automobily navíc vydávají nejvíce hluku, když právě zpomalují.

Tomáš Mrázek, mluvčí TSK:

„Jedná se řádově o několik desítek značek. Náklady dosáhly zhruba 200 tisíc korun.“

„Ty komunikace mají největší kapacitu při rychlosti aut mezi 40-50 km/h. Z hlediska dopravy by tam tedy k žádným katastrofickým scénářům nemělo dojít. Co se týče snížení hluku, přiznávám, že se to nejvíce dotýká nákladních vozidel, ale uvědomme si, že musíme počítat s určitým hlukovým pozadím. Co se týká strategie, je to navíc opatření, které lze zrealizovat okamžitě a s minimální finanční zátěží,“ dodal Heroudek.

Magistrát si již nechal rozpracovat harmonogram postupného odstraňování hlukové zátěže s výhledem do roku 2017. Do té doby hodlá v Praze vybudovat nové protihlukové bariéry a plexisklové tunely. Jestli snížení rychlosti bude dostatečně účinné, magistrát společně s policie vyhodnotí v průběhu příštího roku. Není vyloučeno, že se do některých ulic povolená sedmdesátka vrátí.