Řidiči dýchají při každé kontrole. Výsledky uvidíme za měsíc, říká šéf dopravní policie

Praha – Česko je už tři dny jedinou zemí v Evropské unii, kde musí řidiči při každé kontrole projít zkouškou na alkohol. Do loňského prosince policisté alkohol v krvi testovali jen namátkově, povinně pouze u dopravních nehod. „Problém alkoholu, který je v ČR, je potřeba řešit v rovině prevenci i represe,“ vysvětluje Leoš Tržil, ředitel Dopravní policie ČR, s tím, že alkohol na českých silnicích je vážným problémem. Jak se nové opatření odrazí na bezpečnosti na českých silnicích, by mohlo být zřejmé už v lednu 2010. „Nehodovost a vlastní činnost porovnáváme každý měsíc,“ informuje Tržil.

Za odmítnutí dechové zkoušky hrozí pokuta až 50 000 korun a zákaz řízení až na dva roky. Dopravní policisté při zavedení současných kontrol argumentují vysokým počtem smrtelných nehod pod vlivem alkoholu. Například od ledna do konce října loňského roku evidovali dopravní policisté 73 smrtelných nehod pod vlivem alkoholu. Předloni se jich za stejné období stalo 34. Počet dopravních nehod způsobených alkoholem ale v posledních letech klesá.

„Dříve jsme šetřili řadu dopravních nehod, kde nebylo zranění,“ říká Tržil. „Podíváte-li se na základní počty šetřených dopravních nehod, tak jsme se dostali na 46 procent oproti roku 2008 díky novele zákona. Tedy že nevyjíždíme ke každé dopravní nehodě a nešetříme každou banální dopravní nehodu a zabýváme se nehodami vážnými,“ vysvětluje.

„Ve srovnání s jinými zeměmi je počet mrtvých stále vysoký“

Na českých silnicích v poslední době dále celkově ubylo smrtelných nehod. Za celý loňský rok zemřelo kvůli kolizím předběžně 826 lidí, což je nejméně za posledních 20 let. Za tímto pozitivním poklesem stojí dle Tržila několik příčin, například bodový systém. Určitě hraje roli i ekonomická krize, kdy došlo k poklesu dopravy," říká Tržil dále a doplňuje řadu realizovaných dopravně inženýrských opatření či posílení výkonnosti práce dopravní policie.

Podle Tržila je sice letošní počet mrtvých relativně nízký, ve srovnání s jinými zeměmi EU ale stále vysoký. Nicméně loňský rok byl nejméně tragický od roku 1990. Naopak nejvíce mrtvých policie evidovala v roce 1994, kdy na silnicích zemřelo 1 473 lidí.