Tunel Blanka je proražený

Praha - Stavbu šestikilometrového tunelu Blanka, který má od příštího roku pomoct řešit pražské dopravní problémy, dnes čekal důležitý moment. Razicí čety, které postupovaly proti sobě, prorazily poslední metry a slavnostně si v jednu hodinu po poledni pod zemí podaly ruce. Došlo tak k propojení z obou stran tunelu v úseku Královská obora, mezi Letnou a Pelc Tyrolkou. Proražený severní tubus tunelu bude součástí právě budované severozápadní části městského okruhu v úseku Malovanka - Pelc Tyrolka.

Během ražby tunelu bylo nutné vyřešit mnoho komplikací, uvedl výrobní ředitel projektantské a konzultační společnosti Satra Alexandr Butovič. Problémem byly třeba přítoky podzemní vody a propady půdy ve Stromovce. Naopak jisté bylo, že se obě razicí skupiny potkají na stanoveném místě, upozornil mluvčí Metrostavu František Polák. „Dneska už jsme technicky tak daleko, že víme, že se strefíme. Dřív to ale bylo vždycky velice zajímavé, třeba pod Alpami z každé strany deset kilometrů. Jestli se pak setkali, to byla veliká sláva,“ podotkl.

Obě čety se setkaly asi 35 metrů pod povrchem křižovatky ulic Korunovační a Jana Zajíce na Letné. Oproti původním předpokladům se jim to podařilo s třídenním předstihem. V jižním tubusu zbývá prorazit ještě asi 200 metrů, podle Poláka to zabere zhruba měsíc. Tím razičské práce v Blance skončí.

Video Reportáž Barbory Jelínkové
video

Reportáž Barbory Jelínkové

Tunelový komplex Blanka bude součástí severozápadní části městského okruhu, staví se mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou. Dlouhý bude 6 382 metrů, z toho samotné tunely asi šest kilometrů. Předpokládaný termín dokončení je v prosinci 2012, doplnil Butovič. Je to o 13 měsíců později, než se plánovalo původně. Jde o nejdelší městský tunel v Evropě a nejdelší ražený tunel v Česku.

Předpokládá se, že stavební práce na tunelovém komplexu Blanka vyjdou Prahu na 26 miliard korun. Součástí magistrátní zakázky je i nový most přes Vltavu v Troji.