Policii se nelíbí zpoplatnění D1 v Ostravě

Ostrava - Zpoplatnění dálnice D1 na území Ostravy podle moravskoslezské policie zkomplikuje dopravu v centru města a na dalších už tak vytížených dopravních uzlech. Policisté předpokládají, že mnozí řidiči se budou snažit ušetřit za dálniční známky a pojedou po jiných komunikacích. Úsek je zpoplatněn od 1. ledna. Rozhodnutí ministerstva dopravy se nelíbí ani ostravské radnici. Primátor Petr Kajnar (ČSSD) řekl, že město je připraveno se státem se i soudit.

„Je to chybné politické rozhodnutí,“ uvedl šéf moravskoslezské dálniční policie Jiří Pátra. Souhlasí s ním i vedoucí moravskoslezské dopravní policie Jiří Zlý. Oba policisté se obávají hlavně toho, že na už tak přetížených komunikacích v centru města ještě zhoustne doprava. „Dálnice byla budována jako obchvat města. Odlehčila jiným komunikacím, a měla by tak být i dále využívána,“ řekl Zlý.

Podle něj ale zatím policie neměla šanci zmapovat, zda už doprava mimo dálnici zhoustla. „Od začátku roku zápasíme se sněhem, zatím jsme měli jiné starosti,“ podotkl Zlý s tím, že ani řidiči, kteří po dálnici jeli bez známky, pokutováni nebyli. Benevolentněji budou policisté postupovat pravděpodobně do konce ledna. Pokud se tedy ostravské radnici do té doby nepodaří změnit rozhodnutí ministerstva dopravy, budou řidiči muset platit buď dálniční známky, nebo pokuty až 5000 korun.

Vedení Ostravy už v prosinci písemně požádalo ministra dopravy Gustava Slamečku o výjimku, která by uvnitř města zajistila řidičům bezplatné využívání dálnice. Odpověď zatím město nedostalo.

Podle Kajnara není dálnice zpoplatněna v Praze ani v Brně. „Nedovedu si představit, že by jedno město výjimku mělo a druhé ne,“ podotkl Kajnar. Domnívá se, že výjimka bude platit buď pro všechny, nebo pro nikoho. Pokud ministerstvo výjimku zamítne, město se pravděpodobně bude soudit.

Ostrava chce navíc v letech 2010 až 2012 ve spolupráci s krajem zahájit několik zásadních dopravních staveb, které omezí průjezdnost městem. Hlavní tepnou, která by při těchto komplikacích převzala dopravní zátěž, měla být právě D1. Jediný úsek na severomoravské části D1, který od ledna zůstane bez poplatků, bude 18 kilometrů mezi Bělotínem na Přerovsku a Hladkými Životicemi na Novojičínsku.