V Česku opět budou vznikat dieselové lokomotivy

Louny – V Česku budou opět vznikat těžké dieselové lokomotivy. Lounská strojírna Lostr začne vyrábět šestinápravové stroje Maxima pro německou firmu Voith. Ta bude dodávat převodovky, rozvodné skříně a motory, v severních Čechách vzniknou podvozky, lokomotivní rámy a vozidla budou v Lounech také zkompletována a zprovozněna. Firma Lostr o tom informovala tiskovou zprávou. Lokomotivy Maxima bude Voith nabízet pro těžké nákladní vlaky na neelektrizovaných tratích střední Evropy.

„V nejbližších dnech odjede skupina našich techniků do německého Kielu na první pracovní stáž. Do konce letošního roku vyrobíme ve spolupráci s firmou Voith Turbo první prototyp lokomotivy a v roce 2011 již rozjedeme komerční výrobu v řádech desítek kusů,“ nastínil časový harmonogram generální ředitel společnosti Lostr Radek Rybáček.

Podle Rybáčka by severočeská společnost v budoucnosti mohla vyrábět i další typy lokomotiv Voith. Kromě obřích Maxim bude Lostr pokračovat ve výrobě nákladních vagonů, které dosud tvořily jádro její produkce.

Dieselové lokomotivy vznikaly v Československu ve velké míře před revolucí, kdy ČKD zásobovala nákladními, univerzálními i rychlíkovými stroji domácí dráhy i železniční společnosti v dalších zemích východního bloku. V 90. letech a na počátku nového století se několik společností zabývalo především rekonstrukcemi starších dieselových lokomotiv a také výrobou menších strojů určených především pro posun a službu na vlečkách.