Vyhřívaných výhybek má být více, ale až po kalamitě

Praha – Správa železniční dopravní cesty se rozhodla, že zásadně zvýší počet vyhřívaných výhybek. Ty dokáží do určité míry vzdorovat mrazu a sněhu, který může zablokovat provoz dálkově ovládaných výhybek, avšak dosud jsou k vidění pouze na nejdůležitějších koridorových tratích. Rozhodnutí přichází až dodatečně – po sněhové kalamitě, při níž zůstalo mimo provoz několik vedlejších tratí.

Ohřev má podle mluvčího SŽDC Pavla Hally asi pět tisíc výhybek, zhruba čtvrtina z celkového počtu. „Osazení zařízení pro ohřev je samozřejmou součástí rekonstrukcí a modernizací dopravně významných tratí, zvažujeme také jejich montování při obnově lokálních kolejí,“ řekl Halla.

Zřízení ohřevu výhybky, který může být elektrický nebo plynový, stojí kolem čtvrt milionu korun. Další peníze stojí jeho provoz, v zimě dává železniční správa na údržbu jedné výhybky asi patnáct tisíc měsíčně. Celkové náklady na provoz všech obdobných zařízení se pohybují v zimě kolem 80 milionů korun za měsíc.

Při nedávné kalamitě ale na udržení průjezdných tratí nestačily ani vyhřívané výhybky, sněhu padalo příliš mnoho. I na koridorech tak musela SŽDC výhybky udržovat ručně. „Zařízení navíc znovu a znovu zafoukával sníh, který vířily projíždějící vlaky,“ dodal mluvčí Halla.