Vlaky ČD – v 1. třídě mráz, ve 2. třídě tropy

Praha – Přání příjemné cesty vlakem se často nemění v realitu. I když České dráhy přistaví uklizený vagon, občas netopí. Vyhráno ale nemají ani cestující, kteří se dočkají novějšího vlaku – ten totiž zase může být přetopený. Dráhy o problému vědí, ale příliš se jím nezabývají. Poruchy topení starých vozů totiž odstraní teprve jejich rekonstrukce nebo náhrada docela novými vagony. Za teplotní nepohodu přitom ČD nenabízejí žádnou kompenzaci – ani teplý, nebo naopak chladivý nápoj.

Na rychlík Liberec–Pardubice musí dráhy podle smlouvy s ministerstvem dopravy nasazovat poměrně nové motoráky z konce 90. let. Moderní vlaky na této lince skutečně jezdí. Výjimkou v nich ovšem není teplota přes 27 stupňů Celsia. „V obýváku je předepsaná teplota do 24,“ upozornil jeden z cestujících.

O další stupeň více naměřili redaktoři České televize ve starém oddílovém rychlíkovém vagonu na spoji z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu. Ačkoli venku mrzlo, cestující byli oděni jako v nejparnějším létě. ČD se tímto problémem nechtějí příliš zabývat. „Variantou může být, pokud vlak zastaví ve stanici, otevřít okna,“ doporučil pařícím se cestujícím mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský.

Mrazák místo vagonu

Možná ještě vážnějším problémem než přetopené vlaky jsou naopak vagony, které vůbec netopí. Cestující jsou tak v některých případech nuceni strávit hodiny v chladu. Redaktoři České televize se totiž vypravili s teploměrem do jediného vagonu první třídy na rychlíku z Vsetína do Prahy, který jede napříč republikou téměř pět hodin. Bylo v něm deset stupňů.

Mezi deseti a dvanácti stupni potom ukazoval teploměr v regionálním vlaku Ostrava–Frýdlant, kde jezdí staré velkoprostorové vozy.

Oteplí se až po rekonstrukci

Také o nevytopených vagonech dráhy vědí, ale neumějí problém dlouhodobě vyřešit. Staré vozy jsou nespolehlivé, a přesto, že je depa průběžně opravují, další poruchy na sebe nedávají dlouho čekat. „Topení je konstruováno ze 70. let, takže se to týká velké části vagonů,“ podotkl mluvčí Šťáhlavský.

Rychlíkové vozy by postupně měly procházet revitalizací, úpravy by se při ní mělo dočkat i topení. Během roku by ale touto úpravou mělo projít sto vozů řady A a B, které dodávala tehdejším ČSD vagonka z Görlitz v 70. a 80. letech minulého století. Vagonů těchto řad ale mají dráhy kolem 600.

V regionálních vlacích se mohou lepšího vytápění dočkat především cestující na neelektrických tratích, kde se postupně objevují Regionovy a zrekonstruované přípojné vozy k velkým motorákům. Pro velkoprostorové vagony ze 70. let, které se často objevují na osobních vlacích na hlavních tratích, dráhy žádnou ozdravnou kúru nechystají.

Teploměr
Teploměr
Více fotek
  • Teploměr autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1376/137528.jpg
  • Teploměr autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1376/137529.jpg
  • Teploměr autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1376/137530.jpg
  • Rychlíkový vůz B na ONJ autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1141/114046.jpg