Rychlému spojení do německé Žitavy brání havarijní stav trati v Polsku

Liberec - Léta zanedbávaný necelé tři kilometry dlouhý úsek železniční trati na polském území brání rychlejšímu vlakovému spojení mezi Libercem a německou Žitavou. Zatímco na českém a německém území mohou vlaky jezdit až stokilometrovou rychlostí, přes Polsko jezdí 30 kilometrů v hodině a hrozí, že na trati může být kvůli havarijnímu stavu železnice uzavřena úplně. Oznámil to Georg Janetzki, jednatel německého dopravního svazu ZVON, s nímž Liberecký kraj spolupracuje právě na zkvalitnění a zrychlení přeshraniční dopravy.

Už od letošního prosince začne dopravu na frekventované trati z Liberce přes Žitavu a dál do Varnsdorfu a Rybniště v Ústeckém kraji zajišťovat společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která zvítězila ve veřejné soutěži vypsané Libereckým a Ústeckým krajem společně se svazem ZVON. Nový dopravce slibuje komfortní nízkopodlažní vlaky a rychlejší spojení.

V budoucnu by měly na nejvytíženějším úseku z Liberce do Žitavy jezdit vlaky každou hodinu. Zavedení hodinového taktu ale brání právě zanedbaný úsek v Polsku. Pro Poláky není trať prioritou, protože tam vlaky nestaví. Němci ale usilují o to, aby se i Polsko do projektu zapojilo.

Zlepšit se má napojení železnice na autobusové spoje

Češi a Němci totiž na trase společně připravují projekt LUISE, který by měl v budoucnu výrazně zatraktivnit železniční dopravu v česko-německém pohraničí. Projekt počítá s modernizací nádraží a vybudováním nových železničních zastávek.

„Zlepšit by se mělo napojení železnice na autobusové spoje,“ řekl Petr Prokeš ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji. V současné době se zpracovává studie proveditelnosti, která přijde na 295 tisíc eur, tedy 7,7 milionu korun, podstatnou část nákladů ale hradí EU. Samotná realizace záměru přijde podle odhadů na desítky milionů korun.

Trať z Liberce do Žitavy loni oslavila 150 let od otevření

Železniční trať z Liberce do Žitavy patří k nejstarším v Libereckém kraji, loni v prosinci oslavila 150 let od svého otevření. Jednokolejná trať prošla v posledních dvou letech modernizací. „Do oprav trati i zabezpečení se investovalo zhruba 100 milionů korun,“ řekl dnes novinářům Ivan Jágr ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Tomu, aby vlaky po celé trase od hranic do Liberce jezdily stokilometrovou rychlostí, brání už jen jediný nechráněný železniční přejezd v Dolní Suché. „Na jeho zabezpečení potřebujeme bezmála deset milionů korun,“ dodal Jágr. Není ale podle něj vyloučeno, že se zabezpečovat nebude a SŽDC přejezd zruší a vybuduje do lokality jinou přístupovou komunikaci, což přijde levněji.

Kozí dráha je prozatím uzavřena.
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24