Plzeň čeká revoluce v dopravě - propojí autobus, vlak a MHD

Plzeň - Revoluce ve veřejné dopravě čeká v příštích letech obyvatele Plzeňského kraje. Plzeň spolu s krajem založila novou společnost, jež začne koordinovat autobusové i vlakové spoje přijíždějící do Plzně spolu s linkami MHD. Na okraji metropole vzniknou záchytné uzle a parkoviště, kde budou lidé moci přestoupit na tramvaj, trolejbus nebo městský autobus. Opatření má odlehčit dopravě ve městě a snížit náklady. Novinářům to oznámilo vedení města.

„Cílem je odstranit souběhy linek městské hromadné dopravy i linek autobusových dopravců a Českých drah. Cestující do Plzně budou naváženi k přestupním uzlům,“ uvedl náměstek primátora Petr Náhlík. Podle radnice by se tak nemělo stát, že do centra zajíždí regionální dopravce z území mimo Plzeň a spolu s ním i poloprázdný autobus MHD.

Přestupních uzlů, jejichž součástí bude někde i parkoviště, vznikne několik. Jeden z nejdůležitějších se plánuje mezi Hamburkem a vlakovým nádražím. Umožní přestup na vlaky z autobusů i přestup na tramvaje a trolejbusy. Opatření údajně zlepší průjezdnost města.

„Další přestupní uzel by mohl být ve Skvrňanech vedle internátů v Lábkově ulici, která umožní propojení přes Novou Hospodu na Borská pole. Tam by byl přestup z autobusových linek z Vejprnic, Tlučné a dalších oblastí,“ uvedl Náhlík.

Nejdůležitější uzel má být v Kaplířově ulici

Za nejdůležitější považuje Náhlík uzel v Kaplířově ulici, kde by měla končit tramvajová linka číslo čtyři. „Tam by byl přestup na veškeré autobusy směr Klatovy a celé Klatovsko. Umožnil by i komfortní obsluhování Západočeské univerzity pro denní dojíždění studentů,“ dodal. Z Klatovské třídy by díky tomu zmizelo množství autobusů.

Společnost POVED

neboli Plzeňský organizátor veřejné dopravy bude podle primátora Pavla Rödla nezávislá a nebude nadržovat ani plzeňské MHD ani dopravcům, které si platí kraj. Město v ní má podíl 34 procent, kraj 66 procent. Projekt integrovaného dopravního systému vznikl v roce 1997. S městem tehdy začaly spolupracovat tři okolní okresy. „Tehdy se začaly prověřovat všechny základní směry do Plzně. Úkol si pak převzal Plzeňský holding, jenž začal jednat se všemi dopravci, kteří zajíždějí do Plzně,“ uvedl Náhlík. Osloveny byly České dráhy, dále ČSAD, ale i další privátní dopravci. Společnost POVED, jež nyní činnost převzala, by se měla zabývat také dalším využitím a rozšířením Plzeňské karty v celém regionu.