Nový úsek dálnice spojuje trasu z Mikulova do Vídně

Vídeň - Řidiči, kteří pojedou přes Mikulov do Vídně, budou moci od neděle v Rakousku využít nový úsek dálnice A5. Vede ze Schricku do Eibesbrunnu. Odtud se na něj napojuje nová část vnějšího vídeňského okruhu S1 West (západ) do Korneuburgu. Napsala to dnes agentura APA. Zbývající pětatřicetikilometrový úsek ze Schricku do Drasenhofenu na rakousko-české hranici by měl být hotov do roku 2014. Kompletní je teď severní část obchvatu Vídně a prvních 23 km dálnice A5 směrem na Brno. Tedy té, na kterou má navazovat česká čtyřproudovka R52.

Smysluplnost R52 ale loni zpochybnil Nejvyšší kontrolní úřad a brojí proti ní organizace ochránců přírody, byť o ní Česko s Rakouskem už podepsaly mezivládní smlouvu. Rakousko chce zbylých 34 kilometrů dálnice A5 k české hranici postavit do roku 2014. Spory o jejím pokračování na české straně komentují rakouští politici jen zdrženlivě. Nově otevřené úseky jsou v Rakousku první, které postavil soukromý investor.

Slavnostním přestřižením pásky dnes skončil 51 kilometrů dlouhý projekt, který dostal jméno Ypsilon. Úsek dálnice A5, vídeňský vnější okruh S1 West a S1 Ost se severním okrajem rychlostní komunikace S2 totiž toto obrácené písmeno připomínají. S výstavbou se začalo v roce 2007. Celkem stála 933 milionů eur (přes 24,4 miliardy Kč), z toho 800 milionů eur (přes 20,9 miliardy Kč) činily stavební náklady.

Dálnice v Rakousku spravuje státní firma Asfinag. Kvůli projektování, financování, výstavbě a provozování dálnice vzniklo konsorcium Bonaventura, kterému Asfinag předal koncesi. Podílejí se na něm německá společnost Hochtief PPP Solutions a rakouská Alpine Bau, každá s podílem 44,4 procenta, a s 11,2 procenta francouzská firma Egis Projects. Bonaventura by měla spravovat silnici do roku 2039. Poté by vlastnictví mělo podle APA přejít na Asfinag.

/*json*/{"map":{"lat":48.5329757997,"lng":16.6525268555,"zoom":9,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":48.514330117696,"lng":16.628494262695,"type":"39","description":""},{"lat":48.363092678418,"lng":16.491165161133,"type":"40","description":""}],"polylines":[{"strokeColor":"#000000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":48.517514012752,"lng":16.622314453125},{"lat":48.480659559644,"lng":16.596908569336},{"lat":48.36400509547,"lng":16.496658325195}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

První část A5 a také S1 West jsou v každém směru dvouproudé s odstavným pruhem. Řidiči po nich mohou jezdit maximálně rychlostí 130 kilometrů v hodině, v tunelech na S1 West pak maximálně „stovkou“. Projekt zahrnuje i čtyři tunely s nejmodernější bezpečnostní technikou, 14 přípojek, 76 mostů, 18 podjezdů a 81 kilometrů zvukových bariér. Budují se dvě odpočívadla, mají být hotova do příštího roku.