Manželství má ekonomické výhody pro pár i pro společnost

Praha - V České republice se tento týden koná Národní týden manželství. Iniciativa na podporu manželství v ČR přináší řadu akcí pro ty, kteří se do manželství chystají nebo už do něj vstoupili a chtějí o vztah pečovat. Organizátoři akce doufají, že vrátí manželství dobrou pověst a k oltáři dovedou další páry. V Česku je nyní 580 tisíc neúplných domácností a každoročně jich přibývá. V roce 1961 jich bylo 250 tisíc. Každé druhé manželství v ČR navíc nakonec skončí rozvodem.

Fungující manželství řeší podobné neshody jako nefunkční. Rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými páry je v tom, jak konflikty řeší. Podle mluvčího kampaně Jana Frolíka se každý může učit, jak posilovat vztah a oživit lásku. Problém je podle něj v tom, že do manželství vstupuje většina lidí naprosto nepoučena. Zbořit mýty o manželství se proto snaží v rámci rodinné a nově také etické výchovy už také ve školách.

Partneři nemají čas na sebe ani na výchovu dětí

Sociologická šetření ukazují, že ženy i muži vnímají manželství a rodinu jako hodnotu nejvyšší, třeba před vzděláním, financemi či náboženstvím. Změny životního stylu v posledních desetiletích ale způsobily, že partneři nemají čas na sebe ani na výchovu dětí. Důraz se klade na ekonomickou stránku žití a představa manželství se podle Hoška zkresluje na organizační záležitosti. „Lidé nejsou příliš ochotni vstupovat do manželství a i když do něj vstoupí,  tak to bývá často jen velice formální,“ řekla ČT publicistka Eva Labusová.

Manželství má podle kampaně ekonomické výhody pro pár i pro společnost. Žít sám je dražší než žít společně, podle studií sezdaní lidé více naspoří. Děti manželských párů jsou údajně lepší i ve škole. Přesto se manželství často nepovažuje za společensky prestižní. Partneři by podle kampaně měli vnímat svůj vztah jako výlučný, být ochotni na něm pracovat a nepovažovat rozvod za jedno z prvotních řešení. Důležité je také být si vědom mravní povinnosti vůči partnerovi a umět občas přinášet oběti.