Slovensko chce opět spojit železniční správu s dopravci

Bratislava – Slovenská vláda připravuje zásadní obrat v procesu liberalizace evropských železnic. Chce spojit firmu Železnice slovenské republiky (ŽSR), která se stará o infrakstrukturu, s osobním dopravcem Železniční společností Slovensko (ZSSK) a nákladním dopravcem Železniční společností Cargo Slovakia (ZSCS). Výsledkem by měl být nový holding Slovenské železnice ve stoprocentním vlastnictví státu.

Podobný model není neobvyklý – podobu holdingu, který sdružuje dopravce i správce infrastruktury, mají například Německé dráhy (DB) nebo Rakouské spolkové dráhy (ÖBB). Žádný stát se ale zatím nerozhodl takto spojit tři dosud samostatné společnosti. Slovenský národní dopravce ZSSK se totiž od ŽSR oddělil v roce 2002, o tři roky později vznikla další samostatná firma ZSCS. Ačkoli všechny tři zůstávaly v úplném vlastnictvím státu, nebyly jinak propojeny.

Slovenská vláda v minulosti uvažovala o opačném postupu – privatizaci nákladního dopravce, případně o jeho spojení s českým protějškem ČD Cargo. Nakonec ale slovenský kabinet tyto plány zrušil.

S návrhem na opětovné propojení státem vlastněného dopravce se správcem infrastruktury hovořil v minulosti také náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář. Česká vláda však zatím s podobnou myšlenkou nepřišla.