Parkování v Česku - každé město má jiný systém

České Budějovice – Problémy s parkováním řeší většina měst v Česku. Aut přibývá, opak ale platí pro parkovací místa. Řidiči, kteří často jezdí po republice, se navíc téměř v každém městě setkávají s jiným systémem a výší parkovného. Různé jsou také názory radních, jestli nechat auta parkovat v historických centrech. Známé je řešení, které použila Praha – podobně jako jiná velká evropská města vytvořila systém barevných zón, kde je možné parkovat buď pouze s parkovací kartou, nebo po zaplacení parkovného. Menší města si ale většinou podobně složitý a nákladný systém nemohou dovolit.

V Budějovicích by chtěl parkovat každý, nemá ale kde

Parkovací zóny, které se používají v Praze, chtějí zavést radní v Českých Budějovicích. Centrum je zcela zahlcené, dnes jsou některá místa zpoplatněná, většina návštěvníků ale stejně musí jet na některé z placených parkovišť.

Komplexní systém parkovacích zón začala firma objednaná magistrátem připravovat před dvěma lety. Společnost ale byla podle kritiků napojena na bývalé vedení města. Příprava nového systému tak sice pokračuje, ale pomalu a potichu. Zastupitelé ho považují za velmi citlivou politickou záležitost. Do komunálních voleb tak zóny velmi pravděpodobně vyhlášeny nebudou.

Táborští protestovali proti drahým kartám

V Táboře se kvůli parkování v historickém centru města v minulosti dokonce i demonstrovalo. Místním podnikatelům se nelíbilo, když radnice zdražila a změnila systém parkování. Nejnovější úpravy platí od února. Ceny jsou přitom pozoruhodné, nejdražší předplatní karta na rok totiž přijde na 40 tisíc korun.

Jihlava připravuje parkovací dům

Velmi obtížné je zaparkovat v Jihlavě. Auta stojí docela všude – na dolním i horním náměstí v centru města, u památek i v úzkých uličkách. Lidem se auta na každém kroku nelíbí, řidiči zase nadávají na málo míst. Problémy s parkováním se snaží jihlavský magistrát vyřešit již pět let. Jedním z výsledků je další z českých systémů zpoplatněného stání.

„Město Jihlava má zhruba 600 parkovacích míst na karty - rezidentské karty. Parkovné stojí pro fyzickou osobu 100 korun a pro právnickou 700 korun,“ uvedl mluvčí magistrátu Radek Tulis.

Situaci by měl zlepšit také připravovaný parkovací dům. Ten by měl v Jihlavě vzniknout do roku 2013.

V Litomyšli se parkuje i v podloubí

Parkovací karty vydává také radnice Litomyšle pro řidiče, kteří chtějí stát na náměstí – včetně těch, kteří na náměstí bydlí. Poté, co radnice nevydala Pavlu Skřiváčkovi zlevněnou parkovací kartu pro všechna tři jeho vozidla, rozhodl se majitel jednoho z historických domů odstavit svůj vůz v podloubí – na svém pozemku. „Když nemohu stát na obecním, stojím na svém,“ řekl.

Protože podloubím procházejí lidé, chce magistrát, aby Pavel Skřiváček s autem odjel. Ten ale nechce. „Proč mám platit jenom proto, že bydlím na náměstí? Proč neplatí jiní, kteří bydlí v činžáku nebo v rodinném domku?“ poukázal. Přesto mu hrozí pokuta. Podle zákona totiž nesmí na chodníku parkovat ani jeho vlastník.

Auto v podloubí
Auto v podloubí