Chystá se nový projekt pomoci seniorům, nebudou muset do ústavu

Praha – Ministerstvo zdravotnictví připravuje novou koncepci péče o seniory. Cílem je, aby lidé, kteří potřebují pomoc, měli možnost přivolat si ji přímo z domova telefonem a nemuseli se kvůli tomu stěhovat do sociálních ústavů. Projekt vychází z dlouholetých zkušeností tísňové péče Areíon, která služby zajišťuje klientům po telefonu. Nyní se má rozšířit i na internet, senioři by komunikovali prostřednictvím svého televizoru. Ministryně zdravotnictví Dana Jurásková dnes navštívila dispečink tísňové péče a projekt podpořila.

„Projekt chceme zakomponovat jako jedno z řešení dlouhodobé péče o seniory. Materiál prošel připomínkovým řízením na ministerstvu, očekávám, že během dvou tří týdnů ho dostane vláda,“ řekla ministryně. Projekt dlouhodobé péče o seniory a lidi se zdravotním handicapem předloží kabinetu ministerstvo práce a sociálních věcí. Vláda dostane několik variant - od celoplošného pokrytí prostřednictvím internetu až po pilotní projekt ve vybraném regionu.   

„Variant je několik, já osobně budu spokojena, i když bude spuštěn alespoň pilotní projekt, a pokud se dostane model pomoci a péče o seniory v domácnosti do celého kontextu péče o seniory, to znamená do koncepce geriatrie, gerontologie i dlouhodobé péče,“ shrnula ministryně. Zároveň ale zdůraznila, že schválení projektu neznamená rušení LDN, ústavů a domovů důchodců. Občané závislí zcela na péči totiž nemohou zůstat doma ani při nejlepší vůli a využití moderních technologií. 

Projekt Areíon (posel rychlé pomoci) nyní využívá 1200 klientů. Mají speciální tlačítko, například na pásku na ruce jako hodinky, a kdykoli hrozí nějaký problém, stisknou ho. Na signál se ozve dispečerka, telefon má hlasitý odposlech, takže klient slyší její slova kdekoli v bytě. Pokud nereaguje, je to pro dispečerku znamení, že se něco děje, a do bytu vyšle záchranáře. Kromě toho v domluvených intervalech volá sama a povídá si s klientem, tím mu dává psychickou podporu. 

Rozšířením Areíonu bude Homebrain, kdy klient komunikuje za pomoci televize. Pro seniory je to přijatelnější než komunikace přes počítač. Klient se připojí na internet, naplánuje v kalendáři schůzky a připomene si návštěvu lékaře či oslavy narozenin. Bude komunikovat s úřady, sledovat svůj účet v bance a nakupovat přes internet či sledovat své zdravotní údaje v elektronické zdravotní knížce. Možný by měl být i nákup léků.

\"Tlačítko nouze\" na ruce
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24