Siemens smí s nákladní lokomotivou do Česka

Praha – Moderní nákladní lokomotiva Siemens ES64F4 smí na české koleje – Drážní úřad po velmi dlouhém procesu povolil její zkušební provoz. Zatím smí lokomotiva, která je technicky příbuzná s rychlíkovým Taurusem, jezdit po 1. koridoru (Děčín–Praha–Břeclav), 2. koridoru (Bohumín–Přerov–Břeclav) a jejich spojce (Přerov–Česká Třebová), sdělila tisková mluvčí Siemensu Veronika Němcová. Čtyřsystémová lokomotiva ES64F4 se může na českých tratích rozjet až na svoji nejvyšší rychlost 140 km/h.

„Prvním vlastníkem lokomotiv, který rozhodnutí plánuje využít, je společnost MRCE Dispolok, která se zabývá pronájmem hnacích kolejových vozidel a která dnes převzala od společnosti Siemens první z deseti zakoupených lokomotiv ES64F4-M – verze, která je určená pro provoz v zemích střední a východní Evropy,“ uvedla mluvčí Němcová.

O pronájmu nových vícesystémových lokomotiv hovořil loni největší český nákladní dopravce ČD Cargo. Takové stroje by mohly bez přepřahu vodit nákladní vlaky napříč Českem. Současné stroje ČD Cargo jsou přitom vždy pouze dvousystémové, a tak mohou jezdit buď na obou českých systémech, nebo na jenom jednom z nich a na odlišném německém. S lokomotivami ES64F4 počítal v roce 2006 také projekt soukromých osobních expresů Praha–Ostrava. Drážní úřad však nepovolil provoz lokomotiv, nakonec nevyjely ani soukromé vlaky.

Lokomotiva ES64F4 disponuje trvalým výkonem 6 000 kilowattů na stejnosměrném systému o nápětí tří kilovoltů, kterým jsou elektrizovány trati na severu republiky. Pod trolejemi se střídavým proudem o napětí 15 nebo 25 kilovoltů potom vyvine až 6 400 kilowattů. Ve svém vozovém parku má tyto stroje například německý DB Schenker, švýcarské SBB a především řada soukromých nákladních dopravců. Většinou se objevují v čele nákladních vlaků, k vidění jsou ale například také v čele osobních spojů Eurocity na lince Mnichov–Verona.