V Plzni kupují cestující více krátkodobé jízdenky MHD

Plzeň - V Plzni lidé více nakupují jízdenky, jen když je bezprostředně potřebují, a pořizují si častěji měsíční a jednorázové. Klesá tak podíl několikaměsíčního předplatného. Tržby z jízdného tak Plzeňskému městskému dopravnímu podniku (PMDP) mírně klesají, loni o šest procent. Vyplynulo to z průzkumu mezi 800 respondenty v pěti uzlových bodech MHD v Plzni, který pro PMDP vypracovala katedra forenzní psychologie Právnické fakulty Západočeské univerzity. Chování tamních cestujících ovlivnila finanční krize a nezaměstnanost.

„Meziročně o třetinu vzrostla spokojenost s dodržováním jízdního řádu. Výrazně se zlepšil pohled na řidiče, nespokojených je stále 14 procent, ale podíl nespokojenců je meziročně o třetinu nižší,“ řekl šéf katedry Pavel Prunner. Podle ředitele PMDP Michala Krause už firma dva roky spolupracuje s psychology při školení řidičů a revizorů.

Rozhodujícím kritériem pro cestující je čas, tedy co nejkratší doba jízdy a přesnost odjezdů, a komfort. Cena jízdného skončila v průzkumu až na pátém místě s 6,5 procenta hlasů. Dopravu už zrychlil nový dispečink, otevřený letos.

MHD jezdí ze 43 procent lidé ze sídlišť, z 26 procent lidé z mimoplzeňských lokalit. Cestujícím ve vozech nejvíce vadí nedostatek prostoru. Tento parametr meziročně vzrostl z 19 na 32 procent. „Zhruba 44 procentům vadí vydýchaný vzduch a zápach, což je o sedm procent více než o rok dřív. Z 26 na 32 procent posílily (negativní) názory na nevhodné chování cestujících. Oba tyto parametry ale nemůže PMDP ovlivnit,“ uvedl psycholog.

Naopak hodnocení rychlosti dopravy a frekvence spojů se o čtyři až šest procent vylepšilo. Necelých 11 procent oslovených je nespokojeno s čistotou vozů a zastávek.

V Plzni je nový dynamický dispečink pro řízení MHD
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24