Péče v nemocnicích se zlepšuje, slabinou zůstává strava

Praha - Péče v nemocnicích se podle pacientů pomalu zlepšuje, slabinou ale stále zůstává kvalita stravy a materiální zázemí zdravotnických zařízení. Nejvíc jsou pacienti spokojeni se službami v Masarykově onkologickém ústavu v Brně. Vyplynulo to z průzkumu Kvalita očima pacientů, který uskutečnilo ministerstvo zdravotnictví v 15 nemocnicích. Do průzkumu se zapojilo přes 22 tisíc pacientů. O výsledcích informovala MF Dnes.

„Nejdůležitější je osobní příklad, jak se lidsky chovat k pacientovi, jak poskytovat co nejvíc informací, všechno mu vysvětlovat a jakýmsi způsobem s ním soucítit v dobrém i špatném,“ domnívá se ředitel Masarykova onkologického ústavu Jiří Vorlíček.

Pro pacienty je důležité hlavně to, jak se k nim chová zdravotnický personál. „Chování personálu se celkově oproti loňsku zlepšilo, u zdravotních sester je navíc posun výraznější než u lékařů,“ uvedl auditor projektu Tomáš Raiter. Největší oblibě se u pacientů opět těší brněnský onkologický ústav, následuje pražská Nemocnice Na Homolce a Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Nejpříjemnější zdravotní sestry má podle studie pražský IKEM a opět Fakultní nemocnice Hradec Králové a Masarykův onkologický ústav Brno. Brněnský ústav stejně jako pražské nemocnice Na Homolce a v Motole se podle pacientů mohou pochlubit také vstřícností a ochotou lékařů.

Video Události, komentáře - Hodnocení péče v nemocnicích
video

Události, komentáře - Hodnocení péče v nemocnicích

Chování personálu českých nemocnic se sice zlepšuje, za standardem zahraničních nemocnic ale stále pokulhává. Lidem vadí především to, že si personál mezi sebou nedokáže předat informace o zdravotním stavu pacienta. Lékaři také často nesdělí nemocnému své jméno, nebo se o pacientech baví v jejich přítomnosti, jako kdyby tam nebyli.  Nejméně spokojení jsou lidé se sestrami ve FN Brno, co se týká lékařů, je to pražský Ústav pro péči o matku a dítě. Primář Perimatologického centra Petr Velebil se domnívá, že za tím stojí typ péče, kterou ústav poskytuje - převážně akutní. Kvůli tomu je podle něj málo času na to, aby došlo k delší a lepší interakci mezi lékařem a pacientem.

Pacientům také vadí, že s nimi zdravotnický personál často jedná nadřazeně, chybí jim soukromí při vyšetření nebo nejsou dostatečně zapojeni do rozhodování o vlastní léčbě. Co se respektu a úcty k pacientům týká, vyhrál opět Masarykův onkologický ústav, nejhorší pak FN Brno. Podle ředitele nemocnice Romana Krause dojde kvůli tomu k personálním změnám, bude se pokračovat ve školeních a pozitivní motivaci.

Pro lidi je také důležité čistota a zázemí nemocnic. Řada pacientů stále kritizuje nevyhovující stav toalet a sprch, nespokojenost v tomto ohledu vyjádřilo 64,7 procenta lidí. Nemocniční strava pak chutná jen třetině pacientů. Ostatní hodnotí kvalitu jídla v nemocnicích citoslovcem fuj. Z průzkumu vyšla dobře nemocnice Na Homolce, nejhůř pak Thomayerova nemocnice v Krči.

Nemocnicím, které se umístily na špici průzkumu, teď ministerstvo vystaví certifikát kvality a chce pro ně bonusy. Náměstkyně Markéta Hellerová uvedla, že ministerstvo dlouhodobě apeluje na pojišťovny, aby takové průzkumy braly v potaz a nemocnice, které jsou dlouhodobě na vrcholu, odměnily.