Automobilka TPCA – kolínský trn v Sarkozyho oku

Kolín – Když japonsko-franouzský koncern Toyota-Peugeot-Citroën Automobile (TPCA) slavnostně představil první auto vyrobené ve středočeském Kolíně, potvrdil tak pověst Česka jako země automobilek. Zároveň znechutil pozdějšího francouzského prezidenta Sarkozyho, který je přesvědčen o tom, že by se francouzská auta měla vyrábět ve Francii. Zatím však nejmenší modely značek Citroën, Peugeot a Toyota stále vznikají v Kolíně a řidiči mají v době krize o tato levná vozítka stále větší zájem.

K samotnému Kolínu se ale TPCA zachovala macešsky. Zatímco česká vláda byla po otevření továrny spokojena s hospodářským růstem nebo novými pracovními místy, kolínské radnici zůstal miliardový dluh ze stavby průmyslové zóny, Vedení společnosti se navíc usadilo v sousední obci Ovčáry, takže Kolín přišel o daně, které firma platí.

Kolín, jeden z automobilového triumvirátu

Přesto se Kolín stal společně se „škodováckou“ Mladou Boleslaví a Nošovicemi, kde stojí továrna korejské Hyundai, jedním z největších českých výrobců osobních aut. Za prvních pět let existence vzniklo v automobilce přes milion vozidel, z nichž téměř všechny následně rozvezly nákladní vlaky do jiných evropských zemí.

Čeští řidiči zatím nemají o minivozy Citroën C1, Peugeot 107 nebo Toyota Aygo příliš velký zájem, v celoevropském měřítku se ale všem třem kolínským modelům daří. Při otevření závodu prohlásili šéfové Toyoty a PSA Peugeot Citroën, že budou v Kolíně vznikat nejlepší malá auta v Evropě. Každý z 3 500 dělníků, kteří v továrně pracují, prý má v popisu práce i kontrolu kvality výrobků.

Plány jsou staré deset let

Japonská Toyota a francouzský PSA Peugeot Citroën připravovaly společnou výrobu minivozů od roku 2000. Nejde o nic neobvyklého, své minivozy vyrábějí v jediném závodě a ze stejných dílů například také Ford a Fiat. Toyota a Francouzi začali stavět svůj závod na výrobu malých aut v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry v roce 2002 a v prosinci 2004 byl začal zkušební provoz a první auto opustilo bránu továry 28. února 2005. Miliontý vůz sjel z výrobní linky loni v létě.

Nynější generace modelů C1, 107 a Aygo bude v Kolíně vznikat do roku 2012. Toyota a PSA Peugeot Citroën chtějí vyrábět malá auta i poté. Jak budou vypadat, se však zatím neví.