Dráhy připomínají Masaryka parními vlaky

Praha/Brno – Dva historické vlaky vedené parními lokomotivami jedou o víkendu do míst spojených s životem Tomáše Garrigua Masaryka, aby připomněly 160. výročí jeho narození. V sobotu ráno vyrazil historický vlak z Prahy do Lán (Stochova). Dále měl pokračovat přes Lužnou do Žatce, po nehodě jiného vlaku na přejezdu jižně od Žatce ale do cíle nedojel. V neděli vypraví dráhy další soupravu z Brna do Hodonína a dále do Břeclavi. Letos jde o první velkou železniční nostalgickou akci.

Sobotní vlak do Lán vyjel z pražského hlavního nádraží v 8:14. Po atraktivní trati přes Zličín – tzv. Pražském Semmeringu – dojel do Hostivic a dále přes Kladno do Stochova. Tam většina cestujících vystoupila a pokračovala autobusem do nedalekých Lán, kde Masaryk často pobýval jako prezident, a na místním zámku strávil poslední roky života. Zbytek cestujících pokračoval dále do Lužné a na Žatec. Nakonec byla historická souprava mimořádně ukončena v Měcholupech. Za stanicí se totiž stala nehoda na přejezdu a dráhy musely uzavřít trať. Zpět ze Stochova do Prahy odjel vlak v 15:20.

Nedělní vlak do Hodonína opustí brněnské hlavní nádraží v 8:40. Do Masarykova rodiště pojede po lokálce, která odbočuje od hlavní trati v Zaječí a prochází přes Čejč. Z Hodonína potom pojede souprava ještě do Břeclavi. Z Hodonína zpět do Brna odjede v 16:30. Zpáteční jízdenka z Brna do Hodonína vyjde na 160 korun.

Ani jednu z lokomotiv, které povedou vlaky připomínající kulaté výročí Masarykova narození, nemohl první československý prezident nikdy spatřit. Z Prahy do Lán pojede rychlíková lokomotiva 498.022 známá jako Albatros, jež vznikla v roce 1947, deset let po Masarykově smrti. Lokomotiva 475.101 přezdívaná pětasedma či šlechtična, která povede vlak z Brna do Hodonína, vznikla v témže roce. V obou soupravách se cestující setkají s Masarykovým salonním vozem.

Lokomotivy 498.0 a 475.1 – zázraky československé techniky

Parní lokomotivu 498.022 vyrobila plzeňská Škoda v roce 1947 v rámci první poválečné série rychlíkových lokomotiv. Stroje byly dodány ve čtyřicetikusové sérii a byly vesměs vyvedeny ve třech národních barvách a získaly přezdívku Albatros. Jezdily v čele rychlíků z Prahy do Brna, Českých Budějovic, později i z Prahy do Plzně a Děčína a také na Slovensku. Poslední Albatros byl vyřazen v roce 1976. Dnes je v Praze jako historická lokomotiva provozován stroj 498.022. Ve sbírkách Národního technického muzea je také vrak lokomotivy 498.014, muzeum odmítá snahy o jeho opravu.

Lokomotiva 475.101 vznikla jako první své řady v plzeňské Škodě v roce 1947. Řada 475.1 navazovala na rychlíkové Albatrosy, jednalo se ale o univerzální lokomotivy, které byly určeny k vozbě rychlíků, zastávkových vlaků i rychlých nákladních vlaků. Vzhledem ke své technické pokročilosti jsou tyto lokomotivy označovány jako Šlechtičny, starší a běžnější ale je přezdívka Pětasedma vycházející z jejího řadového označení. Jako historické stroje jsou dnes provozovány lokomotivy 475.101 v Brně, 475.111 v Plzni, 475.179 v Děčíně, 475.196 ve Vrútkách a 475.1142 v Přerově.