Železnice chtějí jezdit přímo z Drážďan až k Černému moři

Zaječí (Břeclavsko) – Jízda vlaku bez delší zastávky z Drážďan přes Česko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko až k Černému moři má být možná do roku 2015. Železniční správy zemí, přes které vede transevropský železniční koridor E, se během února na jednání v jihomoravském Zaječí dohodly, že se pokusí během příštích pěti let vybavit trati, které jsou součástí tohoto koridoru, zabezpečovacím systémem ETCS. Právě rozdílné zabezpečovací systémy jsou zatím hlavní překážkou, která brání dálkovým jízdám vlaků bez výměn lokomotiv. S výměnami jsou spojené dlouhé přestávky.

O jednání zástupců železničních správ Německa, Česka, Rakouska, Slovenska a Maďarska informovala Správa železniční dopravní cesty. Ta se stará o instalaci systému ETCS na českých tratích. Hlavní trati Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav, Bohumín – Přerov – Břeclav a Česká Třebová – Břeclav by jím měly být kompletně vybaveny příští rok. Zatím se ale s tímto systémem neumí domluvit většina lokomotiv Českých drah i dalších dopravců.

„Důležitost interoperabilního ETCS koridoru E spočívá především ve výrazném zlepšení podmínek pro osobní i nákladní železniční dopravu,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě. Železniční správy očekávají, že se po zavedení jednotného zabezpečovacího systému podaří zvýšit konkurenceschopnost nákladních vlaků vůči kamionům, které křižují Evropu po dálnicích. Čeští přepravci často přestali nákladní vlaky využívat v 90. letech. Kromě relativního zrychlení kamionové dopravy oproti té železniční přispěla k nástupu kamionů také několikadenní stávka železničářů v roce 1997.