Přejezdy nejsou zcela bezpečné, varují odborníci

Praha – Železniční přejezdy v Česku z velké části nesplňují všechny bezpečnostní parametry, které by splňovat mohly a měly. Ačkoli nesou při přejíždění trati odpovědnost vždy řidiči, silničáři a železniční správa dělají jenom málo, čím by zvyšovali jejich bezpečí. Nejčastější vadou českých přejezdů je, že jsou špatně vidět a řidiči je občas zcela přehlédnou.

Špatné rozhledové poměry jsou podle nové studie Centra dopravního výzkumu častým problémem českých přejezdů. Zejména v obcích se stává, že se přejezd opticky ztrácí v zástavbě, řidiči navíc mohou přehlédnout nevhodně umístěné výstražníky. Problematický může být také povrch přejezdu. Když je použitý stejný povrch jako na silnici, řidič může přehlédnout koleje. Na nekvalitním povrchu zase může auto uvíznout.

"Značná část přejezdů má špatnou svítivost výstražných světel. Klíčovým sdělením je, že skoro všechny přejezdy mají chyby a využitelné rezervy," shrnul výsledky výzkumu Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Nejbezpečnější = moc drahé

Zcela nejbezpečnější jsou přejezdy se závorami. Pevnou bariéru jenom těžko prorazí jak řidič, který se rozhodl ignorovat červenou, stejně jako ten, který ji přehlédl. Přejezdy se závorami jsou ale zdaleka nejdražší a chybějí na ně peníze. „Většina přejezdů – přibližně 4 500 – je označena pouze výstražným křížem. Kdybychom chtěli tyhle přejezdy vybavit světly a závorami, tak bychom potřebovali přibližně 40 miliard korun,“ vypočetl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Dopravní experti z Centra dopravního výzkumu proto navrhli levnější řešení: použít výrazné vodorovné značení nebo značit přejezdy na obou stranách. Vznikla by tzv. psychologická brána. Studie poukázala i na to, že je příliš složitý zákon a řidičům by pomohlo jeho zpřehlednění.

Na přejezdy se zaměří policie i ministerstvo

Ke zlepšení situace na přejezdech může pomoci dopravní policie. „Byl zpracován metodický projekt, který ukládá dopravním inspektorátům pravidla dvakrát měsíčně v rozsahu čtyř hodin zaměřit se na železniční přejezdy,“ uvedl ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Stát sice přejezdy zanedbává, ale klíčový díl odpovědnosti za nehody leží na řidičích. Letos se počet srážek prudce zvýšil, za první dva měsíce roku zahynulo již dvanáct lidí, třikrát více než loni. Problémy, na které poukazuje Centrum dopravního výzkumu, jsou přitom dlouhodobé.

Ministerstvo dopravy se proto chce obrátit i na řidiče prostřednictvím svého osvětového programu. "V rámci kampaně Nemyslíš, zaplatíš budeme na jaře točit nový spot, který bude zaměřen přímo na nehodovost na přejezdech," uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.