Od začátku roku zemřelo na železnici už 39 lidí a nehod stále přibývá

Praha - Během prvních dvou měsíců letošního roku nepřežilo střet s vlakem už 39 lidí, to je o třetinu víc než ve stejném období loňska, informoval o tom Jan Kučera z Drážní inspekce. Tragická bilance pokračuje i v prvním březnovém dnu, dnes ráno u Lovosic zemřela pod koly rychlíku šestašedesátiletá žena. Příčinu zvýšeného počtu tragických nehod na železnici přitom odborníci nedokážou pojmenovat. Na železničních přejezdech se letos v lednu a v únoru stalo 67 střetnutí vlaků s uživateli pozemní komunikace, doplnil Kučera.

V Praze se kvůli tomu na začátku února sešli zástupci policie, Drážní inspekce, Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a ministerstva dopravy. Odpověď na otázku, proč na železnici umírá stále více lidí, ale nenašli.

V lednu a únoru vlaky srazily 37 lidí, 28 z nich střet nepřežilo. Na železničních přejezdech se odehrálo 67 nehod, životem je zaplatilo 11 lidí. V prvních dvou měsících loňského roku na přejezdech zemřeli čtyři lidé. Podle Kučery je statisticky nejbezpečnějším zajištěním železničního přejezdu závora. Řidiči nejvíce riskují na přejezdech zabezpečených pouze výstražnými světly. „Je důležité se před každým přejezdem rozhlédnout, kdyby náhodou došlo k poruše toho přejezdu,“ doplnil Kučera.

Na začátku února zahynul pětaosmdesátiletý řidič na přejezdu mezi Kostelcem nad Orlicí a Častolovicemi na Rychnovsku. V polovině minulého týdne zemřel po srážce s vlakem mezi Královým Polem a Maloměřicemi pětadvacetiletý muž. O několik dnů dříve skončil pod nákladním vlakem svůj život také chodec ve Svitavách. Drtivou většinu nehod podle inspekce způsobují řidiči nebo chodci svou neopatrností.

„Za uplynulých pět let Drážní inspekce vydala celkem 12 tzv. bezpečnostních doporučení, v nichž doporučila provozovateli dráhy zlepšení stavu železničních přejezdů,“ doplnil Kučera.

Z nedávno uveřejněných výsledků dvouletého projektu Centra dopravního výzkumu (CDV) vyplynulo, že sedm z deseti železničních přejezdů v Česku má nějakou závadu. Většinou se jedná o špatný výhled nebo nedostatečné dopravní značení. V roce 2010 zatím Drážní inspekce zkontrolovala 54 přejezdů a zjistila 9 závad, z toho 4 právě v nedostatečném rozhledu na trať.

Místo tragické dopravní nehody v Troubsku na Brněnsku
Zdroj: Drážní inspekce
Autor: Drážní inspekce