Japonský autosalon představuje vozy s alternativním pohonem

Tokio – Žádná auta se spalovacím motorem nejsou k vidění na japonské výstavě Fuel Cell Expo. Výrobci dorazili s vozidly poháněnými buď elektricky, nebo palivovými články. Odborníci jsou přesvědčeni, že takových automobilů bude prudce přibývat. Jenom v Japonsku by jich mohly za patnáct let jezdit až dva miliony.

Na veletrhu ekologicky nenáročných vozů se představují velké japonské automobilky, jejichž modely nelze minout ani na probíhajícím ženevském autosalonu. Výrobci Honda, Nissan i Toyota vlastní prototypy aut s palivovými články. Do sériové výroby ale ještě mají daleko. Náklady - a tím i pořizovací cena - jsou totiž stále vysoké.

Lepší prodej aut na alternativní pohon chce podpořit japonská vláda. „Oznámili jsme, že do roku 2025 bychom chtěli mít jeden tisíc stanic na vodík a dva miliony aut s palivovými články na silnicích,“ uvedl Satoši Kawasaki z institutu pro výzkum v automobilové dopravě.

Na moderní vozy s alternativním pohonem, které potřebují komplexní počítačové ovládání, ale nedávno padl stín. Toyota musela svolat hybridní vozy Prius, svůj symbol čisté energie. Softwarové problémy také dávají naději prodejcům benzinu a nafty, kteří by po masivním rozšíření elektromobilů a dalších alternativně poháněných automobilů neměli co prodávat.

I přes problémy s Toyotou jsou ale japonští výrobci odhodlaní pokračovat ve vývoji. Vozy s pohonem na vodík vypouštějí nulové emise, jen vodní páru. I když otázkou zůstává problém se zdroji a uskladněním, samotný trh s palivovými články by si v příštím roce mohl vydělat až dvě a půl miliardy dolarů. Do šesti let pak třikrát víc.