Dráhy Orlických hor se připravují, jejich základ zatím zaniká

Dobruška (Rychnovsko) – Po železniční trati z Opočna do Dobrušky od neděle nejezdí skoro žádné vlaky. Dobruška přitom má být východiskem plánovaných Drah Orlických hor. Nová trať má spojit větší horské obce i lyžařská střediska, kam budou moci jezdit vlakem lyžaři i zásoby. Projekt má řadu zastánců i své odpůrce. Pokud by ale trať do Dobrušky definitivně přišla o dopravu a postupně chátrala, mohou Dráhy Orlických hor přijít i o svůj existující základ.

Nová 44kilometrová trať by měla vést z Dobrušky přes Ohnišov do Deštného. Jižně od obce se má rozdělit na jednu větev, která povede přes Skuhrov do Solnice a druhou do Říček a Rokytnice.

S projektem Drah Orlických hor, které mají v Dobrušce navázat na stávající trať, se mohou potenciální cestující seznámit prostřednictvím plakátů v několika lyžařských centrech. „Orlické hory by měly být navštěvovanější, než jsou doposud, ale nechceme zde mít auta,“ řekl Antonín Novotný ze svazku obcí Region Orlické hory. Podle manažera projektu Petra Tejkla půjde ruku v ruce s výstavbou železnice zvýšení kvality života v orlickohorském regionu. „Je připravena část první etapy z Deštného do Solnice a z Rokytnice do Říček,“ dodal.

Ne všechny obce jsou ale ze současného projektu na stavbu železnice a především vedení tratí nadšeni. „Nám to poškozuje lyžařský areál. Kdyby to neprocházelo areálem, bude zastávka kilometr pod obcí,“ poukázal starosta Sedloňova Zdeněk Schwarz.

Otázkou je především podpora ze strany Královéhradeckého kraje. Ten přitom železnici omezuje. Po trati, která v Opočně odbočuje od hlavní trasy Choceň – Broumov, jezdí od neděle v pracovní dny jeden pár vlaků denně, o víkendech je na ní zcela mrtvo. Původně dokonce kraj plánoval úplné zastavení dopravy na trati. Ačkoli koleje, po nichž nejezdí vlaky, má železniční správa udržovat, tratě bez dopravy často chátrají a zloději z nich kradou kolejnice i pražce.

Mapa hlavní trati Drah Orlických hor
Mapa hlavní trati Drah Orlických hor