Další rána pro klienty BG Travel: Insolvenční řízení se komplikuje

Liberec - Liberecký soud odmítl insolvenční návrh majitelky zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel Marcely Pavelkové, která klientům dluží bezmála tři miliony korun za neuskutečněné zájezdy do Bulharska. Důvodem odmítnutí návrhu jsou jeho formální nedostatky. Návrh nesplňuje požadavky zákona. Pavelková v návrhu mimo jiné uvádí, že není schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům a že závazky značně převyšují její majetek, aniž to jakkoli dokládá.

Insolvenční řízení je pro zklamané klienty jednou z mála cest, jak se domoci svých peněz. Pojišťovna Generali, u níž byla CK pro případ úpadku pojištěna, totiž odmítla vyplatit náhrady za neuskutečněné zájezdy. Důvodem je podle mluvčího Jiřího Cívky nedostatečný limit pojištění, který si u ní kancelář sjednala. Limit pojistného plnění je pouhých 120 tisíc korun, jen náklady na návrat bezmála 300 klientů kanceláře ze zahraničí tento limit vysoko překročily.

Také sama pojišťovna zvažuje podání insolvenčního návrhu na majitelku zkrachovalé kanceláře. „Učinili jsme všechny kroky k tomu, abychom ho v případě potřeby mohli podat,“ prohlásil Cívka. „Poté, co jsme dopravili domů všechny klienty BG Travel uvízlé v zahraničí, je to jediný způsob, jak můžeme pomoci i těm, kteří neodjeli na zaplacené zájezdy a chtěli by své nároky uplatnit v insolvenčním řízení. Zvažujeme i další právní postup,“ dodal mluvčí pojišťovny. Kolik klientů CK se už na pojišťovnu obrátilo, nechtěl s odkazem na povinnost mlčenlivosti sdělit.

Generali
Zdroj: ČT24/generali.it

Zklamaní klienti se chtějí svých peněz domáhat soudně. „S žádostí o pomoc či radu se na nás už obrátilo několik stovek klientů zkrachovalé BG Travel,“ informoval Jan Kratochvíl z Občanské iniciativy Stop krachům cestovek. Sdružení radí klientům v dalším postupu a zprostředkovává jim kontakt na partnerskou právní kancelář. „Většina těch lidí je připravena vymáhat své peníze soudní cestou ať už od pojišťovny, nebo od státu, zároveň připravují trestní oznámení na majitelku cestovky,“ dodal Kratochvíl. Vše podle něj nasvědčuje tomu, že klienty podvedla.

MMR: Generali by měla klienty BG Travel odškodnit

Podle ministerstva pro místní rozvoj by měla plnit pojišťovna Generali, u které byla BG Travel pojištěna. Informace o hodnotě zájezdů, které cestovka prodala, si měla Generali zjistit. Stejného názoru je také Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. „Pojišťovny jsou zákonem určené odborným garantem pojistné smlouvy a mají přístup ke všem podkladům nezbytným pro řádné pojištění zájezdů. Pojišťovny tak mají možnost na základě vlastního vyhodnocení určit správnou výši pojistného plnění, které je sjednané v pojistné smlouvě,“ uvedl viceprezident asociace Tomio Okamura.

Marcela Pavelková provozovala cestovní kancelář velmi krátce, podle živnostenského rejstříku měla koncesi od poloviny března letošního roku. Její BG Travel se specializovala zejména na dovolené v Bulharsku. Úpadek vyhlásila 5. července. Na svých internetových stránkách uvedla, že důvodem jsou ekonomické problémy vzniklé nekorektním jednáním bulharských obchodních partnerů. V té době měla cestovka v zahraničí 294 klientů, o jejichž návrat se musela postarat pojišťovna. Další stovky lidí už na zaplacené zájezdy neodjely.

Vydáno pod