První automobilový závod kolem světa z New Yorku do Paříže

New York - Cílem závodu, který odstartoval z newyorského Times Square před polednem 12. února 1908, bylo objet zeměkouli. Podle původních plánů měli soutěžící překonat přes 30 000 kilometrů z New Yorku do Paříže po vlastní ose, z Ameriky do Asie chtěli přejet zamrzlou Beringovu úžinu. Kvůli nepřízni počasí sice organizátoři od tohoto plánu nakonec upustili, účastníci ale i tak museli během téměř půlroční cesty nejednou bojovat s rozmary přírody i techniky.

První automobilový závod kolem světa prověřil jezdce i auta. Nebylo výjimkou, že posádky strávily na jednom místě i několik týdnů, než dorazily potřebné náhradní díly, v některých částech světa lidé automobil nikdy předtím neviděli.

O tom, jak pomalá a náročná byla v roce 1908 cesta kolem světa, svědčí i tempo, kterého se závodníkům podařilo dosáhnout. Přejet Japonsko na šířku zabralo vítězi závodu Georgu Schusterovi (řidiči amerického vozu Thomas Flyer) celých pět dní, během kterých urazil jen 560 kilometrů.

Německá posádka poručíka Hanse Köppena měla před americkou několik dní náskok. Do cíle v Paříži sice 26. června dorazil jako první Köppen, Američané ale neztráceli naději na celkové vítězství. Během americké etapy totiž získali právě na Němce 30 dní náskoku. Polovinu tvořila prémie za to, že jako jediní dojeli až na Aljašku ještě předtím, než byla odvolána cesta přes Beringovu úžinu. Zbylých 15 dní pak byl trest, který Köppen dostal za to, že ve snaze stihnout loď z USA do Ruska naložil na část cesty automobil na vlak.

Schuster do Paříže dorazil 30. června. Díky náskoku od pořadatelů byl Schuster nakonec vyhlášen vítězem závodu. Za 88 dní ujel po vlastní ose 21 500 kilometrů. Denně urazil průměrně 250 kilometrů.

Závod dokončili z původní šestice ještě Italové, kteří do Paříže dorazili v září. Zbylé tři vozy, všechny francouzské, závod vzdaly.