Smutné výročí: Nehoda u Nažidel za sebou zanechala 20 obětí

Praha - Na silnici E55 u malé obce Nažidla na Českokrumlovsku se 8. března 2003 stala jedna z nejtragičtějších silničních dopravních nehod v české historii. V převráceném autobusu na místě zahynulo 17 osob, další dva lidé zemřeli po převozu do nemocnice a 34 lidí bylo zraněno. Dvacátý člověk zemřel na následky havárie v srpnu 2005.

Patrový autobus, jedoucí po E55 z hraničního přechodu Dolní Dvořiště do Českých Budějovic, vjel do protisměru, převrátil se na bok a spadl z asi sedmimetrového srázu. Střecha vozidla se při pádu zcela odtrhla. Autobus typu Neoplan vezl členy a trenéry plaveckého oddílu TJ Slovan Karlovy Vary s rodinnými příslušníky z lyžařského zájezdu v rakouských Alpách. Zájezd organizovala chomutovská cestovní kancelář Vlna. Autobus si pronajala od sokolovské cestovní kanceláře LSK Autobusy.

Místo nehody, prudké klesání u osady Nažidla, přitom není na první pohled příliš nebezpečné. Vyšetřování ale ukázalo, že řidič autobusu Pavel Krbec jel těsně před nehodou zhruba 110 kilometrů v hodině a když patrový neoplan sjel pravými koly na nezpevněnou krajnici a dotkl se svodidel, reagoval muž za volantem nešťastně. Zatočil vlevo, autobus přejel do protisměru, prorazil svodidla a zřítil se ze sedmimetrového náspu na louku, kde se přetočil přes střechu.

Místo tragické nehody několik dnů poté
Zdroj: isifa/Lidové noviny

"Řidič jede jako blázen," řekl prý jeden z cestujících, který zahynul, krátce před neštěstím do telefonu své matce. Způsob jízdy se příliš nezdál ani dalším pasažérům, kteří později vypovídali u soudu.


Lidé z havarovaného autobusu se většinou shodli i na tom, že původně klidná jízda z alpského střediska Ramsau se změnila teprve v okamžiku, kdy autobus po zhruba 230 kilometrech přejel hranice do Čech. Do cíle v Karlových Varech tehdy zbývalo zhruba 300 kilometrů a bylo jasné, že plánovaný příjezd o půlnoci ze soboty na neděli je ohrožen.

Při nehodě ale mohla sehrát roli i únava Krbce, který měl za sebou v tu chvíli více než čtyři hodiny za volantem. Paradoxem je, že odpočatý druhý šofér autobusu se chystal převzít řízení u Kaplice, do které zbývalo od místa nehody asi pět kilometrů. Krbec navíc neměl s patrovým autobusem příliš velké zkušenosti, živil se jako taxikář a řízením autobusů si pouze přivydělával.

Místo tragické nehody několik dnů poté
Zdroj: isifa/Lidové noviny

Tři dny po nehodě policie obvinila osmačtyřicetiletého Krbce z obecného ohrožení. Podle vyšetřovatelů se dostatečně nevěnoval řízení, a zavinil tak tragickou nehodu. Navíc posléze policie zjistila, že Krbec neměl oprávnění řídit autobus - padělal osvědčení o profesní způsobilosti. V srpnu 2003 byl Krbec obžalován z obecného ohrožení a padělání veřejné listiny. Řidič byl nakonec odsouzen k osmiletému trestu odnětí svobody a zároveň nesměl deset let řídit. Muž, který svou vinu nikdy veřejně nepřiznal, vyšel z vězení po pěti letech, v říjnu 2009.

 

/*json*/{"map":{"lat":48.710447166883,"lng":14.466247558594,"zoom":11,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":48.686682487166,"lng":14.457986354828,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/