Založení britské automobilové společnosti Rolls-Royce

Londýn - První vůz se značkou Rolls-Royce vyjel na anglické silnice 15. března 1906. Henry Royce a Charles Rolls, dva muži, jejichž iniciály příjmení měly stvořit legendární propletené RR, se potkali v květnu o dva roky dříve. Už jejich první společný model byl „majstrštyk“.

Zdroj: ČTK/AP Autor: Dominic Lipinski, Pool

Silver Ghost, se dvěma červenými R na přední masce a šesti válci pod kapotou, se stal legendou. Podle mnohých staromilců šlo o nejlepší auto historie. Rollsy si okamžitě získaly reputaci, a pokud se britská šlechta rozhodla vyměnit své čtyř- až osmispřeží, obvykle sáhla po automobilu s figurkou Flying Lady na masce (od roku 1911). To už byla písmena RR v logu černá. 

V rámci válečné výroby Rolls-Royce rozšířil výrobní portfolio o letecké motory, které firma vyrábí dodnes. Letecké motory RR přesunuly první letadlo přes Atlantický oceán, obrněné vozy stejné značky zase vyvolávaly nadšení u Arabů, kdykoli je Lawrence z Arábie přijel burcovat k povstání proti Turkům. Po válce se však firma opět vrátila především k automobilům. Vedení vsadilo na auru poctivosti, spolehlivosti a kvality. Auta, ve kterých už deset let jezdila královská rodina, se zákazníkům, kteří na to měli, prodávala sama. V roce 1929 představila firma první vůz z legendární řady Phantom, o dva roky později převzala konkurenční Bentley.

I druhá světová válka znamenala opět příklon k výrobě pro letecký průmysl, po válce firma v nastoleném trendu tentokrát pokračovala. Letecké motory se staly trvalou a minimálně padesátiprocentní součástí aktivit firmy. Auta se však úplně do pozadí nedostala. RR například vyrobil 18 kusů Phantomu IV, k jehož koupi byl oprávněn pouze ten, kdo byl králem či prezidentem, nebo představil začátek „stříbrné“ série (po Silver Dawn přišly Silver Cloud a Silver Shadow).

Letecké motory se málem staly katem celé historie. Obrovské náklady na vývoj proudového motoru RB 211 dostaly firmu do potíží, které vyvrcholily převzetím kontroly ze strany státu a následným odprodejem divize automobilů do soukromých rukou. Přes společnost Vickers se RR dostaly až do skupiny Volkswagen. Právě tam, pod správou BMW, firma vyrábí svá luxusní auta pro aristokracii i v současnosti.