Na vodu byla spuštěna Queen Elizabeth

Londýn - Svého času největší zaoceánská osobní loď Queen Elizabeth byla po 30 let chloubou britské koruny. Za druhé světové války posloužil 315 metrů dlouhý titán k přepravě několika set tisíc vojáků. Po jejím skončení mohl repasovaný parník, pojmenovaný po matce Alžběty II., vyplout za svým původním cílem - k pravidelné transatlantické dopravě v luxusu a pohodlí. Ve stejném roce 1938, kdy Queen Elisabeth poprvé vyplula, následovaly křtiny. Loď dostala jméno podle matky dnešní královny, předloni zesnulé královny matky.

Armádě…

Cestu ke komerční přepravě zkomplikovala ještě nehotovému plavidlu druhá světová válka. Krátce po jejím vypuknutí britská vláda rozhodla, že nezařízený parník bude předělán na vojenskou transportní loď. V Británii, bombardované německou Luftwaffe, by to byl příliš riskantní podnik, a tak bylo plavidlo v únoru 1940 vysláno z domovské loděnice Johna Browna ve Skotsku do New Yorku, kde bylo dovybaveno a upraveno pro vojenské účely.

Definitivní proměnu ve vojenskou loď podstoupila Queen Elizabeth v australském Sydney následujícího roku. Zpočátku zajišťovala přepravu vojáků mezi Austrálií a Suezem. Po vstupu USA do války v prosinci 1941 byla ale převelena na severoatlantickou trasu, na jejíž chladné podnebí byla lépe vybavena. Každá z „královen“ běžně přepravovala až 15 tisíc vojáků.

…i civilu

Po válce prošla loď kompletní přestavbou a modernizací. Atraktivní černobílý vzhled Queen Elizabeth pozdvihovala dvojice červeně natřených komínů. Interiéry odpovídaly poválečné poptávce po luxusu a zábavě. Vybavení vnitřních prostor pocházelo od prestižních výrobců, umělecká díla z rukou předních, většinou britských tvůrců.

V dobách své největší slávy poskytovala Queen Elizabeth nevšední zážitky až 2 283 cestujícím, o jejichž komfort se staralo 1 200 členů posádky. S Queen Mary zajišťovaly každotýdenní zaoceánskou linku vedoucí z britského Southamptonu přes francouzský Cherbourgh do New Yorku a zpět.

Rozvoj leteckého průmyslu ale znamenal pro lodní dopravu těžkou konkurenci. Až pětidenní plavba mezi Evropou a Amerikou už nebyla tak atraktivní. V roce 1968 byla Queen Elizabeth stažena z provozu. O čtyři roky později loď podlehla požáru, a tak skončil její pohnutý příběh.