Vzlétl prototyp následníka oblíbeného Turboletu

Praha - Nástupce malého dopravního letounu Turbolet od Letu Kunovice měl být chloubou československého leteckého průmyslu. Prototyp čtyřicetimístného stroje L-610 poháněného dvěma turbovrtulovými motory z dílen kunovického Letu poprvé vzlétl 28. prosince 1988. Po rozpadu východního bloku, jehož státy byly největšími odběrateli staršího a menšího typu L-410 Turbolet, však společnost Let potkaly finanční potíže a nové letadlo se nikdy nedočkalo sériové produkce.

Požadavek na vývoj největšího dopravního letadla, jaké kdy bylo v Československu zkonstruováno, vzešel ze Sovětského svazu. Tamější letecký přepravce Aeroflot měl totiž dobré zkušenosti s provozem devatenáctimístných strojů L-410 Turbolet. Ty byly oblíbené zejména kvůli své nenáročností a spolehlivostí. Ačkoliv kunovičtí inženýři měli zkušenosti z vývoje Turboletu, do L-610 se dostala řada novinek, které přinesly nové problémy. Nový stroj měl dvojnásobnou kapacitu, přetlakovou kabinu a integrální palivové nádrže v křídlech. Objednavatel navíc během vývoje několikrát pozměnil technické zadání.

Výsledkem práce konstruktérů byl skoro 26 metrů dlouhý hornoplošník poháněný dvojicí turbovrtulových motorů M-602 z pražského Motorletu. Vzhledově byl letoun podobný menší L-410, na trupu zůstaly zachovány i charakteristické „kapsy“ pro hlavní podvozek. Na první pohled odlišujícím znakem šestsetdesítky pak byla ocasní plocha ve tvaru písmene „T“. Kromě osobního letounu pro 40 cestujících vznikla i nákladní a smíšená varianta.

Prototyp stroje L-610 poprvé vzlétl z kunovického letiště těsně před koncem roku 1988. Veřejnosti se stroj představil následujícího roku na začátku února. Celkem bylo vyrobeno šest prototypů původní verze, označované jako L-610M. Dva z nich posloužily k předepsaným pevnostním a únavovým zkouškám, které byly nutnou podmínkou pro zařazení letadla do civilního i vojenského provozu. Výroba prvních sériových kusů měla začít v roce 1990, ale plány přerušil rozpad východního bloku. Let Kunovice se potom pokusil proniknout na jiné trhy. Vznikla proto také nová verze letadla L-610G, jejíž dva prototypy měly pod křídly americké motory General Electric s odlišnými vrtulemi a letouny dostaly také novou avioniku.

Modernizovaná L-610 se v roce 1997 představila na aerosalonu ve francouzském Le Bourget, ale do sériové výroby se nedostala. Zastavily ji finanční potíže Letu. Po vstupu americké Ayres Corporation do kunovické společnosti v roce 1998 se zase nepodařilo najít pro letadlo označované nově jako Ayres 7000 zákazníka.

Kromě prototypů L-610 vzniklo také několik maket ve skutečné velikosti, z nichž dvě stojí za zvláštní zmínku. První z nich představovala letadlo se čtyřmi motory, což byla nakonec nerealizovaná verze, vynucená obavami ze zpoždění při vývoji silnějších pohonných jednotek M-602. Druhá maketa pak byla zajímavá svým osudem, neboť posloužila filmařům jako kulisa při natáčení snímku Akumulátor 1, kde "suplovala" letadlo ATR-62 Českých aerolinií.