„Dětinské a zastydle pubertální provokace budou pokračovat,“ říká David Černý

Sochař David Černý z kraje roku rozbouřil stojaté kulturní hladiny Evropy, až se z toho nakonec roznemohl. Zlomil si klíční kost, skoro vůbec nespal a ve stresu a pod tlakem odjel na tři týdny do Spojených států. V těchto dnech vyvolal rozruch kolem svého už tak kontroverzního díla znovu. Entropu se totiž rozhodl demontovat ještě před koncem českého předsednictví na protest proti způsobu, jakým padla vláda. Nejen o Entropě, ale i o uměleckém "puzení" hovořila s Davidem Černým v Interview ČT24 z 24. dubna Daniela Drtinová.

Už je vám lépe?
Vypadá to tak. Ale po tom úvodu se divím, že vůbec chodím. Mám pocit, že jsem měl přijet na kolečkovém křesle.

Bylo to tak zlé?
Nebylo to zlé, bylo to nepříjemné.

Hodně zkroušeně jste vypadal hlavně na prezentaci v Bruselu. Šlapalo to po vás hodně?
Situace to byla opravdu stresující. Když jsme se Sašou Vondrou odcházeli z kanceláře, třímal pakl všelijakých protestních nót a ohlášení a prohlášení. To nebylo nic příjemného. Když jsme ale vlezli do auly Evropské komise, naopak šlo o relativně vřelé přijetí od novinářů. Není asi úplně běžné, že by novináři tleskali a tak.
Jinak celá situace, instalace, všechno bylo hrozně stresující. Dlouho jsme nevěděli, jestli se nám to vůbec podaří postavit, pověsit, jestli se to nerozpadne.

Tedy nejhorší pro vás byl asi kontakt s mezinárodní politikou jako takovou? Opravdu začaly různé protestní nóty, diplomati protestovali proti Entropě. To vás zaskočilo nejvíce? Nebál jste se třeba, že pomůžete rozpoutat válku?
V prvním momentu to skutečně vypadalo, že začne válka nebo že nám pět států válku vyhlásí. Nikdo jsme nevěděli, jaké budou další konsekvence. Rozhodně to nebyla příjemná situace. Nikdo nevěděl, jestli se to bude sundávat okamžitě nebo nebude. A i potom vypětí posledního měsíce a půl instalace to nebylo nijak optimální. Jsem poměrně dost vyčerpaný.

Teď si zakládáte na nový požár. Chcete rozebrat Entropu dřív, než skončí předsednictví, už 10. května na protest proti tomu, jak se v Česku šachuje s vládou. Co na to premiér Topolánek a vicepremiér Vondra?
S premiérem Topolánkem jsem to nekonzultoval, Sašovi Vondrovi jsem to oznámil. Tuším, že reakce premiéra byla: no comment. Ministr zahraničí Karel Schwarzenberg mě trošku přemlouvá, abych to nesundával.
Z mého pohledu je to vlastně statement (prohlášení). Chci tím prostě říct, že to, jakým způsobem byla deinstalována vláda, ať byla, jaká byla, bylo velmi nekorektní. Nesouhlasím se způsobem a nesouhlasím s tím, že se to vůbec stalo. Dokonce se mi zdá, že Paroubek byl lehce překvapen, že se mu to podařilo.
Jsem přesvědčen, že za to může poměrně jasná osoba, která to udělala jako schválnost.

Tou jasnou osobou myslíte prezidenta?
Tou jasnou osobou myslím jasnou osobu, která to pravděpodobně způsobila. Myslím, že její jméno si všichni doplní.

Neurčuje politika vaše umělecké kroky příliš?
Entropa byla viděná už dostatečně. Teď je to v podstatě signál pro zbytek Evropy, že je v našem státě pár lidí, kteří s tou současnou situací nesouhlasí a je proti jejich veškerému přesvědčení.

Štve vás politika natolik, že vás nutí k tvorbě? Na Moravě tomu říkáme puzení.
Občas jsem takové puzení u sebe bohužel shledal. Snažím se mu vyhýbat. Ale jako normální občan, volič, daňový poplatník se nemůžu zbavit toho, abych se o politiku a o to, co se děje s produktem, který jsem vyrobil, děje, kdo ho menežuje a jakým směrem. Kdyby nic jiného. Jinak mě samozřejmě politika zajímá jako voliče atd.

Říkáte bohužel. To znamená, že puzení politiky směrem k tvorbě vás na sobě spíše irituje, nebo jste rád?
Rozhodně mě spíš irituje. Daleko radši bych si vyráběl nějaké hezké sošky.

Rozhodnutí k předčasné demontáži Entropy je zaměřeno proti způsobu, jak byla vláda demontována, anebo je zaměřeno jako protest těm, kteří v nové vládě usednou?
Od začátku do konce je to o tom, jak byla vláda demontována a že byla demontována v období, kdy Česko předsedalo Evropské unii. To byl opravdu veliký trapas pro všechny občany naší země. A pro toho nebo pro ty, kteří to způsobili, by z toho měly být voliči vyvozeny nějaké důsledky. Aspoň bych v to doufal.
A jak bude vypadat nová jmenovaná nebo úřednická vláda? Je mi líto, že jmenovaný úřednický premiér strávil pár let v komunistické straně. Stejně je to i s několika dalšími předpokládanými členy této vlády. Po 20ti letech od konce bolševismu se postaví vláda v takovémhle složení. To se mi nezdá příliš korektní.

Byl byste schopen zobecnit, co vás dokáže spolehlivě zvednout ze židle?
To je poměrně snadné. Spolehlivě mě dokáže nadzvednout, že v parlamentu sedí za komunistickou stranu člověk, který byl bachařem a mučil politické vězně v 70. letech. Je to pravděpodobně hodně o nespravedlnosti a rozhodně i o útoku na svobodu.

Z čeho čerpáte tvůrčí potenciál? Říkal jste, že byste rád tvořil hezké věci, ale provokace bývá velmi často motivem k tvorbě.
Věcí, které jsem udělal, je strašidelná spousta. Bohužel nejviditelnější jsou ty, které nějakým způsobem rozvířily hladinu nebo se jim dostalo větší pozornosti, i když jsem to třeba vůbec nečekal. Takže to je jen část mé práce.
Jinak co mě startuje, motivuje? Asi bych musel použít rockerskou floskuli, která už je trošku ohraná. Asi mě baví něco vytvářet, baví mě, že to má bezčasový charakter.

Entropaje termín, kterým se ve fyzice označuje míra neuspořádanosti systému. S vámi se na tvorbě Entropy podílel známý výtvarník Krištof Kintera a teoretik umění Tomáš Pospíšil. Nejvíc peněz, přesně 10,46 milionů korun, do díla investovala těžařská společnost Zdeňka Bakaly. 2 miliony od vlády jste vrátil. Pořád platí, že jste na Entropě prodělal?
Jednoznačně.Nevím, kolik to je přesně, protože Entropa ještě nebyla deinstalována, nebyla znovu instalována ani není vyřešeno, co se s ní stane potom. V tento moment je rozpočet minusový.
Teď Entropu rozebereme a půjde do Holešovic do galerie Dox. Tam by měla být instalována zhruba na několik měsíců. Pak se uvidí. Samozřejmě stále doufám, že ji někdo koupí.

Takže byste ji prodal?
Proč bych ji neprodal? Rozhodně ji nemám, kde skladovat.Na zeď se mi nevejde ani na záchod.

Už se objevili nějací zájemci?
Byly různé diskuse, otázky, ale zatím nic konkrétního, kdy bychom se bavili o smlouvách. Nic takového nepřišlo. Konkrétní jména vám neřeknu, ale byli to zájemci z Anglie a z Portugalska.

Je ještě nějaká šance, že by byla Entropa instalována na Novou scénu Národního divadla? O tom se hodně mluvilo.
Na Nové scéně Národního divadla nebude, protože ředitel Národního divadla Ondřej Černý měl pocit, že nemá dostatečnou politickou podporu a trochu se toho bál.

V březnu jste řekl, že na vás stát podal trestní oznámení. Běží proti vám tedy trestní řízení, nebo ne? Jak to teď je?
Se Sašou Vondrou jsme dlouhou dobu nekomunikovali, protože byl poměrně vytížen. Informace, že na mě bylo podané trestní oznámení, se ke mně dostala prostřednictvím médií. V tu dobu jsem se opravdu s úřadem vlády vůbec nebavil.
Teď jsme si to vysvětlili. Kdosi prý na mě podal trestní oznámení. Úřad vlády si nechal udělat expertizu od dvou renomovaných advokátních kanceláří, které potvrdily, že jsem se nedopustil zhola ničeho protizákonného. Tudíž jestli někdo toto oznámení podal, byla to jakási třetí strana. Každopádně úřad vlády mi posílal výsledky expertiz, které říkají, že jsem zcela bezúhonný.

Co jste se z reakcí politiků, ale vlastně i evropské veřejnosti dozvěděl o Evropě? Co vás na tom nejvíce překvapilo?
Když jsem tam byl před měsícem, reakce byly paradoxně skoro nadmíru pozitivní. Včera jsem četl na iDnes, že v Bruselu se dokonce začíná protestovat proti tomu, aby se Entropa odstranila. To už si připadám jako v lehkém blázinci. Nejdříve se protestovalo nebo zdánlivě protestovalo proti tomu, že to tam je. Obratem se začíná protestovat proti tomu, že se to sundá předčasně. A dokonce padl i návrh, že třeba by to tam zůstalo dokonce déle.

Evropa je země protestů. Vy už se ale nenecháte přemluvit? Nebo je třeba ještě ve hře, že by vás nakonec přemluvili a v Bruselu Entropa dál zůstala?
To by asi byla jediná možnost. Kdyby opravdu přišel požadavek od Evropské unie, aby to tam zůstalo na delší dobu, než je české předsednictví, možná bych s takovou věcí souhlasil.

„Takhle vidím český humáč“. Tak se jmenuje titulní strana přílohy Hospodářských novin, na jejíž stylizaci jste se podílel. Fotka mě velmi zaujala, jenom nevím, co to je humáč?
Humáč je jakési Nick Name pro automobil v pozadí, to je Hummer Extended.A současně je to samozřejmě i ten humus. Je to taková legrace na téma blondýnek, vyleštěných automobilů a celé té lehce „raperské“ kultury apod.
Je to taková legrace o nadužívání automobilů. Jsem totiž lehký protiautomobilista. Trošku jsme si dělali legraci z toho, jak po městě jezdí americká terénní s šestilitrovými motory a proplétají se těmi uličkami Starého Města. Současně je to takový jemný hard piece.

"V posledních letech jsem měl pocit, že David Černý ustrnul ve fázi laciných, dětinských, někdy až zastydle pubertálních provokací. Ale Entropa se mu povedla." To o vás říká historik umění Jan Skřivánek. Znamenala Entropa nějaký zlom ve vaší kariéře?
Škoda, že jsem o Janu Skřivánkovi nic neslyšel, ale dobře. Zlom? Bylo to velmi unavující a pravděpodobně únava stále trvá. To je všecko. Žádný další zlom nevidím.

Asi jste si sáhl na dno. Dospěl jste třeba skrz to?
Doufám že, v žádném případě. To tak, ještě dospět. Dětinské a zastydle pubertální provokace budou pokračovat.

Určitě si je pohlídáme, protože jsou občas velmi zajímavé a vtipné. Četla jsem, že máte něco dělat pro stát na světové výstavě EXPO 2010? Je to pravda?
Není to pro stát. Před rokem a půl mě oslovila kurátorka tohoto projektu s tím, jestli jí půjčím jednu fotografii do projektu. S tím jsem souhlasil. Paradoxně její projekt s mnoha dalšími umělci vyhrál, z čehož jsem byl velmi překvapen. Potom jsme se tedy začali bavit, jestli tam budu, nebo nebudu dělat jakousi jednu část. V současné chvíli to vidím velmi, velmi, velmi nepravděpodobně.

Proč nepravděpodobně? Je to právě kvůli Entropě? Nebojí se vás teď někteří zadavatelé?
Ne, ne, o tom to rozhodně není. V tomto případě bych se státem neměl nic společného, protože to probíhá přes mnoho soukromých subjektů. Spíš je to o tom, že se mi bohužel zdá, že EXPO je organizováno zvláštním způsobem, pro mě ne úplně příjemným. Proto je velmi pravděpodobné, že to dělat nebudu.

Na čem v současnosti pracujete? V Lidových novinách jste v březnu říkal, že připravujete něco v Severní Karolíně?
Je to několik projektů, několik realizací různě po světě, po Evropě, jsou to nějaké výstavy. V současné chvíli není jedna konkrétní věc, na které zrovna teď pracuji.

Nemrzí vás, že jste v poslední době spojován hlavně s Entropou? Neštve vás to už?
Už jsem to zažil několikrát. Třeba po růžovém tanku to bylo nesmírně nepříjemné. I tentokrát to podle mě zase po chvíli odplyne.

Co si myslíte o současném umění ve veřejném prostoru v Praze?
Současné umění ve veřejném prostoru v Praze neexistuje, je mi to líto. Srovnám-li to s městy jako Chicago, Paříž, typicky Rotterdam, kde je veřejné umění velmi protežováno i z komerčních důvodů, protože se tím zvyšuje atraktivita města, Praha bohužel žije pouze z historické části. To je poměrně krátkozraká politika. I vnitřní město by se mělo rozvíjet a mělo by se do něj dodávat něco, co je zajímavé a nové.
Spousta lidí si myslí, že věci, které mám po Praze, jsou města nebo jsou to nějaké státní zakázky. Jediná věc není města. Všecko jsou to moje věci nebo věci soukromých investorů. Je mi líto, že se město nesnaží městský mobiliář rozšiřovat a udělat Prahu atraktivnější. Aby lidé, kteří přijedou jednou, měli důvod přijet i podruhé.

Kterého vašeho díla si ceníte nejvíc z hlediska umění? Které má největší potenciál přežít věky, dostat se hodně daleko do budoucna?
Nemám představu. Moje nejoblíbenější věc je pravděpodobně točící hlava v Severní Karolíně, Metalmorphosis. Je to dokonale abstraktní záležitost a je naprosto nepolitická. Pro mě je to hrozně příjemný kousek.

(redakčně kráceno)