Narodila se písničkářka Suzanne Vega

Santa Monica/Praha - Její melodické balady s léty neztrácejí půvab a působivost. Americká písničkářka a básnířka Suzanne Vega, jejíž hvězda znovu zazářila s posledním albem Beauty and Crime, je stále stejně drobná, křehká a zasněná. Mezi zralostí jejího projevu stále probleskuje jemná jakoby dívčí melancholie, i když věkem dávno patří mezi ženy. Napůl Portoričanka Suzanne Vega se narodila 11. července 1959 v kalifornské Santa Monice. Nevlastní otec Ed Vega byl spisovatel a učitel z Portorika. To ovlivnilo i mladou zpěvačku, když spolu vedli dlouhé diskuse o psaní a metaforách.

Když jí byly dva roky, rodiče se přestěhovali do newyorského španělského Harlemu. Tady poznala tvrdost ulice: „Prala jsem se, protože jsem musela.“ Ve čtrnácti složila první písně. Studovala balet na střední umělecké škole a literaturu na Barnard College. A pak dostala od kamaráda lístek na festival v Glastonbury, kde vystupoval Lou Reed: „Do té doby jsem se na rokenrol dívala skrz prsty. Bylo to pro mě jen samé pózování v dlouhých hábitech a spousta zbytečného povyku. Ale krajina Reedových písní mi byla hodně povědomá.“

Hvězdná dráha Vegy odstartovala v roce 1987, kdy vydala druhou desku Solitude Standing. To už měla za sebou debut pojmenovaný po sobě s působivou baladou The Queen And The Soldier. Solitude přinesla velký hit Luka s nominací na Grammy. Ale největší úspěch byla titulní Tom's Dinner: melodický song s refrénem „tu-tu-tu-tu“ byl původně jen ve verzi a capella a k mnoha posluchačům mu pomohl remix dvojice DNA.

Po Solitude přišla alba Days of Open Hand a další s názvem 99F se zajímavě elektronickým zvukem. Na něm se podílel i její bývalý manžel Mitchell Froom, s nímž má dceru Ruby. Z bolesti nad rozchodem s ním se vyzpívala na albu Songs in Red and Gray z roku 2001, kde se od elektroniky opět vrátila ke klasické folkové kytaře. Zatím poslední album vydala Vega v roce 2007.

Vega je hlavně básnířkou a své texty obléká do jemných melodií. Vždy trochu zpívá a trochu vypráví. K doprovodu svého projevu používá bohatství zvuků, k nimž na posledním albu přispívá i violoncello nebo baskytara. Zpívající básnířka píše i literární texty o hudbě, dětství, dospívání a o postavení žen ve světě, které otiskují deníky i časopisy.