Audi - značka luxusu mezi automobily

Cvikov (Německo) - Právě 16. července 1909, byla v saském Cvikově (Zwickau) založena automobilka Audi zaměřená na výrobu luxusních osobních vozů. Firmu zřídil německý automobilový průkopník August Horch (1868-1951) po rozchodu se společníky, s nimiž předtím založil automobilku nesoucí jeho jméno. Známé logo složené ze čtyř propojených kruhů získala automobilka v roce 1932 po spojení se třemi dalšími německými výrobci automobilů do firmy Auto Union. V roce 1964 se majoritním vlastníkem továrny v bavorském Ingolstadtu stal koncern Volkswagen.

Označení Horch bylo ochrannou známkou, pro novou společnost proto August Horch zvolil překlad svého příjmení do latiny, tedy Audi (neboli „slyš“). První automobil této značky vyjel z továrny v roce 1910. První motor pro novodobé Audi vyvinul Mercedes. Po roce 1932 ale značka Audi fakticky přestala existovat, spojila se totiž s dalšími třemi východoněmeckými automobilkami do koncernu Auto Union.

Od roku 1939 se celá automobilka nadlouho odmlčela. „Audi je jedinou značkou, která ten koncern přežila,“ podotkl Zdeněk Vacek z časopisu Auto Tip. Po roce 1945 se Audi jako cvikovská továrna ocitla v sovětské okupační zóně. Část zaměstnanců ale uprchla do pozdějšího Západního Německa, kde značka Audi navázala na předválečnou práci. Z továrny Audi ve Cvikově později začaly vyjíždět trabanty. „Čistokrevnými Audinami byly vozy ze Západního Německa, konkrétně z bavorského Ingolstadtu,“ upřesnil Vacek. Ingolstadtské Audi funguje od roku 1949, značka tak letos slaví hned dvě kulatá výročí.

Video Rozhovor se Zdeňkem Vackem
video

Rozhovor se Zdeňkem Vackem

V roce 1964 se majoritním vlastníkem továrny v bavorském Ingolstadtu stal koncern Volkswagen a o rok později se vozy Audi znovu objevily na scéně. Svými úspěchy v soutěžním sportu získala značka prestiž, kterou dnes upevňují její sériové modely. Podle Vacka se Audi na scéně luxusních vozů opravdu výrazně prosadilo až v 90. letech. Do té doby pokulhávalo za Mercedesem a BMW.

Audi také vyvinulo moderní dieselové motory typu TDI a na dlouhá léta ovládlo trh s diselovými motory, uvedl šéfredaktor časopisu Profit Petr Korbel. Vozy značky Audi kladou důraz na aerodynamiku, na lehkou konstrukci a využití hliníku. Jsou známé i svým pohonem všech čtyř kol. Jedná se o sportovní auta, která spojují sport a luxus.