Příčina historicky nejtragičtějšího leteckého neštěstí ČSA zůstává skryta

Damašek - Nejtragičtější letecká nehoda v historii Československých aerolinií, která si vyžádala 126 obětí, se stala 19. srpna 1975 v Damašku. Dopravní letoun Il-62 letěl na lince Praha-Teherán s mezipřistáními v Damašku a Bagdádu, při přistávacím manévru v syrské metropoli ale havaroval a začal hořet. V troskách zahynulo 115 cestujících a všech jedenáct členů posádky, dva cestující, student a půlroční dítě nehodu jako zázrakem přežili. Příčina nehody nebyla jednoznačně určena.

Letoun ČSA číslo 540 pod vedením kapitána Gajdoše a v době nehody řízený druhým pilotem Žižkou startoval z ruzyňského letiště v 19:35. Po přeletu Bejrútu převzalo let řízení letového provozu v Damašku. Ve 22:09 hodin tamního času nahlásila posádka, že hodlá zahájit přiblížení, což jí věž povolila. Posádka ještě potvrdila přijetí informace o příznivém počasí na letišti, to ale bylo poslední radiové spojení s letem OK 540. Čtyři minuty po posledním hlášení, ve 22:13, letoun havaroval.

Martin Velek, letecký publicista:

„Na místě vůbec nebyli českoslovenští vyšetřovatelé. Celá nehoda byla v režii místních vyšetřujících orgánů. Údajně shořely obě černé skřínky, které jsou proti vysoké teplotě dobře chráněny, což je podezřelé.“

Martin Velek hostem Studia 6 (zdroj: ČT24)


Příčinu nehody nedokázala vyšetřovací komise zjistit. „Není vyloučeno, že byly špatně nastaveny výškoměry a posádka si nebyla dobře vědoma výšky letu,“ řekl letecký publicista Martin Velek. Na domovském letišti a na ostatních letištích v socialistických zemích totiž byla tehdy dispečery předávána výška QFE - skutečný barometrický tlak v úrovni dráhy, ale od věže v Damašku posádka obdržela výšku QNH - tlak přepočítaný na hladinu moře. Zřejmě jejich záměna posádkou se pak stala lidem na palubě osudnou. Po nehodě se ale objevily i spekulace, že letadlo bylo sestřeleno.

Letiště v Damašku nebylo v době nehody ještě vybaveno sekundárním radiolokátorem, takže na řídící věži neměli k dispozici aktuální informace o výšce letounu. Čtyřmotorový proudový letoun sovětské výroby, Iljušin Il-62, byl do flotily ČSA zařazen v roce 1968. Letoun tehdy zapůjčil sovětský Aeroflot. Sloužil hlavně na dálkových tratích, poslední z více než tuctu strojů v barvách ČSA dolétal v říjnu 1994.