Dobře zvolená image je alfou i omegou úspěchu

Praha - Vhodně zvolené oblečení, profesionální chování a u dam i správné líčení. To vše vypovídá o naší osobnosti. U manažerů to platí dvojnásob. Dobře zvolená image je podle některých alfou a omegou úspěchu. Na první dojem dá až 82 procent lidí. A na to, aby manažer dobrý první dojem udělal, mu musí stačit pouhých 5 - 10 vteřin.

Manažerova vizáž je jednak prezentací jeho vlastní image, ale na druhé straně je také vyjádřením úcty k prostředí, ve kterém se pohybuje. Image je prostředkem, kterým se firma prezentuje navenek. Firmy proto kladou na vzhled svých manažerů stále větší důraz. Jaký styl ale zvolit, aby člověk nepřipomínal šedou myš, nebo aby svého obchodního partnera neodradil příliš výstředními kreacemi?

Navštivte vizážistu, finančně se vyplatí

„V porovnání se světem zatím trochu pokulháváme. Češi jsou velmi šikovní a všechno si dělají sami, takže je ani nenapadne zajít k vizážistovi. Samozřejmě existují lidé, kteří mají obrovský vkus a jsou dokonalí, ale vždycky je dobré se s odborníkem poradit, protože může pomoci s něčím, o čem člověk ani neví, že dělá špatně,“ myslí si vizážistka Kateřina Schlosserová.

Cesta k vizážistovi se nakonec může i finančně vyplatit. Vizážista začíná tím, že určí barevný typ klienta a vybere barvy, které mu sluší. Klient pak dostane vzorník barev na nákupy, podle kterého by měl oblečení vybírat. Pak stačí třeba jen hodinka na nakoupení kvalitní garderoby a ve výsledku stačí i menší počet oblečení. Vhodným kombinováním totiž vznikne více variant, takže má člověk vlastně více oblečení a utratí méně.

„Pokud manažerce doporučím tři barvy kostýmků a k tomu třeba 8 halenek, tak získá až dvacet kombinací. Ženy nakupují chaoticky. Pokud se jim v obchodě líbí kostým, tak jej koupí, poté zjistí, že k němu nemají halenku. Tak koupí halenku k novému kostýmu, ale zároveň k tomu přidají ještě něco nového, k čemu opět nemají kombinaci. Doma poté mají plnou skříň věcí, které nejsou variabilní,“ popisuje běžnou praxi Schlosserová. Nutno dodat, že v Čechách zatím bohužel platí, že kvalitní oblečení i doplňky, jsou mnohem dražší než ve světě. Výběr a kvalita se už ale postupně zlepšuje.

„Osmdesát procent mých klientů jsou lidé, kteří pracují v zahraničí, protože na klienta, který pracuje v Česku, nejsou kladeny takové požadavky, jako na člověka, který cestuje,“ tvrdí Schlosserová. Manažer, který chce být úspěšný, se ale s odborníky rád poradí, protože ví, nemůže obsáhnout všechny obory.

Muži versus ženy

Obecně se má za to, že za oblečení více utrácejí ženy, ale pravdou je, že ženy sice chodí nakupovat častěji než muži, ale utrácejí menší částky. Muži chodí nakupovat méně často, ale jsou ochotni za sebe utratit větší sumu. Muži nakupují spíše z ekonomických důvodů. Uvědomili si, že když se lépe obléknou, také lépe vydělávají. Ženy nakupují spíše z estetických důvodů.

Jak se správně nalíčit

Poslední dobou se úroveň líčení velmi zlepšila, máme k dispozici mnoho literatury a manažerky navštěvují kurzy líčení. Některé ženy ovšem ještě stále nepoužívají make-up a na obličej rovnou nanášejí líčení, což je chyba. Pokud pleť není dokonalá, jsou vidět nedostatky. Používání výrazných rtěnek rovněž nemusí být pravou volbou, protože klasická byznys rtěnka by měla být spíše tělová. Pro blondýny se například doporučuje přírodní líčení, žádné výrazné kontury a rozhodně ne tmavší make-up než je pokožka na krku.

V době krize se moudrý člověk oblékne lépe

Finanční krize dolehla na všechny profese, manažeři samozřejmě šetří také. Ale vrcholní manažeři si uvědomují, že jim kvalitní oblečení vydělá další peníze. Tudíž v dobách krize se moudrý člověk lépe oblékne, aby více vydělal.

Nový trend je snahou o neustálé vylepšování. V oblasti investic a financí se důraz na image akcentuje ještě více. Kdysi se všechny firmy soustředily na školení obchodníků a na obchodní dovednosti, ale dnes je konkurence obrovská, takže se dá služba povýšit už jen tím, že se vylepšují drobnosti. A vzhled je důležitý, protože profesionální vzhled často rozhoduje o úspěšnosti celého obchodního jednání. Manažeři proto berou tisíce a mnohdy i desetitisíce vynaložených na image jako investici do budoucna.