Speciál ČT24: Kuponová privatizace – československý bestseller

Praha – Pamatujete si ještě na kuponové knížky? Ty se staly v Československu fenoménem počátku 90. let. Kuponová privatizace byla jednou z metod, jak převést státní majetek do soukromých rukou. Měla udělat z každého Čecha akcionáře. Na dobu, kdy se snad ve všech československých rodinách řešil nákup akcií, zavzpomínala zpravodajská stanice ČT24 prostřednictvím téměř dvouhodinového speciálu k zahájení registrací kuponových knížek pro 1. vlnu kuponové privatizace. A zavzpomínat si lze i na reklamy na privatizační fondy.

Speciál připomněl vše, co předcházelo ekonomické transformaci. Připomněl, kdo vymyslel kuponovou privatizaci, která je dnes považována za ojedinělý československý experiment. Jaké okolnosti vedly ke vzniku kuponových knížek, popsali otcové kuponové privatizace Tomáš Ježek a Dušan Tříska.

Myšlenka kuponové privatizace vzbudila zpočátku u většiny populace nedůvěru. Později se ale kuponové knížky těšily nebývalému zájmu. Celkově se v obou vlnách zprivatizoval majetek v hodnotě více než 360 miliard korun. První vlny se zúčastnilo téměř 6 milionů občanů a přes 260 privatizačních fondů. Do druhé vlny se pak zapojilo přes 6 milionů občanů a 353 fondů. Jak se rodil nebývalý zájem o tuto formu privatizace, odpovídali ekonom Jan Švejnar a bývalý premiér Miloš Zeman.

Tehdejší atmosféru dokreslují i reklamy na privatizační fondy. Vybíráme některé ze sloganů:

„Váš klid, vaše prosperita, vaše jistota, váš výnos.“
„Zisky z českých a moravských podniků nezmizí v cizině.“
„Plníme slovo to je náš trend.“

Podívejte se na některé z nich:

Kuponovka svůj cíl splnila, přinesla ale i průšvihy

Na kuponovou privatizaci se snáší nemalá kritika. Velká většina občanů (v první vlně přes 70 procent) raději nespoléhala na svůj úsudek a chabé znalosti ekonomie a raději svěřila své investiční body nejrůznějším investičním a privatizačním fondům. Ty pak investovaly svěřené kupony. Jenže ne všechny fondy podnikaly seriózně, na důvěře lidí v odborníky parazitovala celá řada podnikavců. Jedním z nich byl i Viktor Kožený a jeho Harvardské investiční fondy. Kdo vlastně Kožený byl a co znamenal pro českou ekonomiku, v rámci speciálu rozeberou novináři Jiří Nádoba (Forbes) a Jan Macháček (Respekt).

Co zbylo z kuponové privatizace, o které Miloš Zeman hovoří jako o podvodu století, po dvaceti letech? Odpovědi na tuto otázku budou hledali další hosté, ekonomové Jiří Schwarz a Evžen Kočenda, Marek Polka, ředitel Klientské divize Fio banky, která převzala RM-Systém, a Helena Čacká, ředitelka Centrálního depozitáře cenných papírů.