Jihomoravský kraj pustí na železnici konkurenci

Brno - Jihomoravský kraj má ode dneška volné ruce k tomu, aby pustil konkurenci na regionální železnici. Podle předběžných plánů by noví dopravci mohli začít fungovat už za pět let. Dopravu na velké části tratí budou i nadále zajišťovat České dráhy, které se chystají pro jihomoravské tratě nakoupit moderní vlaky. Vedení kraje si od tendru slibuje především zlepšení kvality cestování po železnici.

Kraj plánuje vypsat tendr na 55 procent tratí v regionu. Konkurence na železnici by měla kraji ušetřit peníze, ale především přinést cestujícím větší komfort. „Kvalita bude základním požadavkem a kdo tento požadavek nesplní, nebudeme u něj vůbec uvažovat o ceně,“ uvedl náměstek hejtmana Stanislav Juránek (KDU-ČSL). Součástí plánovaného tendru bude podmínka, že zájemce musí přijít s novými vlaky, které budou moderní, klimatizované a bezbariérové.

Ačkoliv by kraj mohl tendr teoreticky vypsat už nyní, stane se tak zřejmě až příští rok. Včera sice uplynula roční lhůta, během níž musel být záměr vyvěšen na takzvané evropské nástěnce, kraj ale nejprve vybere firmu, která poměrně velký a složitý tendr uspořádá. Jihomoravští úředníci také čekají na České dráhy, které plánují pro jihomoravské tratě nakoupit nové vlaky. Podle toho, kde se dopravce rozhodne moderní soupravy nasadit, pak kraj určí, o které tratě se bude soutěžit. „Součástí memoranda byla i dohoda, že České dráhy na část tratí nakoupí nové vlaky. Z hlediska veřejných financí si nemůžeme dovolit, aby tyto nové vlaky přišly vniveč,“ popsal Juránek s tím, že po dohodě může nastat i situace, že dopravce, který vyhraje výběrové řízení, tyto vlaky od Českých drah převezme.  

Soukromí dopravci konkurenci vítají 

O plánovaný tendr se zajímá i brněnský podnikatel Radim Jančura, který v minulosti velmi kritizoval takzvané memorandum, které Českým drahám zajistilo monopol na tratě v Jihomoravském kraji na deset let dopředu. „Je to dobrá zpráva, že hejtmané po dvou letech zjistili, že konkurence na železnici opravdu chybí a postupně chtějí začít hledat dopravce, který daný jízdní řád v dané kvalitě dokáže ujezdit za co nejnižší dotace,“ řekl Jančura. Podle něj teď nejvíce záleží na tom, jaké tratě kraj uvolní. Měly by to být ty, na kterých kraj díky konkurenci nejvíc ušetří, tedy elektrifikované trasy na hlavní směry. Očekává se ovšem, že právě sem České dráhy nasadí své moderní vlaky, v tendru by se pak soutěžilo o zbytek méně lukrativních tratí. I přesto se chce Jančura se svými žlutými vlaky výběrového řízení zúčastnit.