Brněnský Valmont představuje učesanou podívanou

Brno - Proslulý román Nebezpečné známosti vrátili na jeviště v brněnském divadle Reduta. Francouzský spisovatel Choderlos de Laclos v tomto mistrném díle sestávajícím jen z dopisů představuje svět šlechtické smetánky, které kraluje cynický pár dvou poživačníků - vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil. Jejich krutá hra s emocemi a city vlastně připraví o život cnostnou madam de Tourvel, aby i Valmont sám nakonec zemřel.

Mladý režisér Daniel Špinar udělal z poměrně rozsochatého děje vlastně komorní záležitost pro tři hráče. Soustředil se toliko na jmenované trio, aby detailně zkoumal jejich výbušnou hru s lákou a city, kdy platí pouze jediné pravidlo: Nezamilovat se! Osekání všech vedlejších figur v této verzi příběhu kupodivu neublížilo. Zápas trojice s láskou zůstává i tady napínavou podívanou, virtuózně vršenou přetvářkou a nebetyčnou zlomyslností.

  • Eva Novotná a Václav Vašák
    Eva Novotná a Václav Vašák zdroj: ND Brno
  • Eva Novotná jako markýza de Merteuil
    Eva Novotná jako markýza de Merteuil zdroj: ND Brno

Oba otrlí démoni vstupují na scénu jako silně nalíčené rokokové figurky, ten silný nános bílého pudru je vlastně maskou, za níž skrývají své pravé nestoudné a otrlé Já. Špinar se svým inscenačním týmem situoval vše do jakéhosi nóbl moderního, ale studeně a odcizeně působícího obýváku. Tento ring má dokonce průmyslovou kameru a průhledné zrcadlo, kterého režisér využívá ke zdobnému dekoru svého kusu třeba pomocí stínohry. Není potřeba nic překotně aktualizovat, aby bylo jasné, že podobně necitelní hráči zdaleka nejsou jenom živočišným druhem vyskytujícím se na konci osmnáctého století. I tak je madam de Tourvel oblečená v luxusních moderních šatkách a třímá značkovou tašku Louis Vuitton a Valmont později svůj dobový kostým vymění za černý moderní oblek svůdníka. Jen nestoudná Merteuil propluje inscenací ve starorůžové rokokové róbě, jen ona jakoby vystoupila ze starých časů, kterým ovšem v tomto balení naléhavě rozumíme.

Špinar vlastně ve svém opusu nijak neexperimentuje. Vytvořil takovou úhlednou a chce se říci místy až krotkou podívanou, v níž se zaměřuje zejména na prokreslení citových srážek hlavních hrdinů. A bude spravedlivé konstatovat, že tento Valmont má šanci stát se divácky velmi vděčným představením, hnaným do krutého finále. Oproti originálu, kdy Valmont padne v souboji, tady opustí tento svět po závěrečné hádce s markýzou, který ho při potyčce nešťastnou náhodu zabije.

Jana Pidrmanová (de Tourvel)
Jana Pidrmanová (de Tourvel)
Více fotek
  • Jana Pidrmanová (de Tourvel) zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3011/301016.jpg
  • Václav Vašák (Valmont) a Eva Novotná (de Merteul) zdroj: ND Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3011/301020.jpg
  • Václav Vašák (Valmont) a Jana Pidrmanoví (de Tourvel) zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3011/301017.jpg
  • Eva Novotná (Markýza de Merteul) zdroj: ND Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3011/301015.jpg

A jakási zvláštní uměřenost vzlíná také ze všech výkonů, na kterých vlastně celý večer stojí. Václav Vašák hraje svého svůdníka s chutí a paradoxně ve svém ďábelském hrdinovi nechává občas problesknout hříšníka, který paradoxně touží po čisté lásce, i když dělá vše proto, aby ji kolem sebe pošlapal a zničil. Eva Novotná jako Merteuil předvádí na jevišti hrůznou rozkoš manipulátorky, která má své city plně pod kontrolou, baví ji tato hrůzná hra se srdci i dušemi cizích lidí. Místy z ní jde až hrůza jako s nějaké nestoudné velvyslankyně pekla. Krásná pánbíčkářka Jana Pidrmanová svoji madam pečlivě rýsuje jako počestnou ženu, která ovšem dokáže propadnout ničivému kouzlu Valmontovy lásky. Právě tato proměna od  ženy věrné k bytosti totálně pohlcené láskou k novému miláčkovi musí být důvěryhodná a Pidrmanové vcelku zdařile vychází.

Brněnský Valmont je takovou divácky nablýskanou podívanou, která ovšem základní téma předlohy nijak nerozvíjí ani neposunuje. Vlastně se tady o krutých vztazích mezi mužem a ženou moc nového nedozvíme, ale bude nás bavit dívat se na tento rafinovaný a nelítostný souboj, na tuto bezbožnou válku emocí a citů.