Myslíš agresivně? Zaplatíš

Praha - V dalším televizním spotu v rámci kampaně Nemyslíš – zaplatíš se autoři zaměřili na chování agresivních řidičů na silnících, a konkrétně pak na nebezpečné předjíždění a zběsilou jízdu. Nový klip je pojmenován Ego a na obrazovkách se objeví od úterý. Podle pilotní studie ministerstva dopravy, policie a ČVUT lze podobné jednání na silnicích vidět dokonce každých šest minut. V sedmém klipu kampaně se mladík chlubí kamarádovi se silným autem. Když jej ale předjíždí jiný řidič, začíná být agresivní a zrychlí. Poté nezvládne průjezd zatáčkou a ve vysoké rychlosti proletí betonovou autobusovou zastávkou. Poslední záběry pak divákům přiblíží prostředí patologie.

Fakt, že agresivních řidičů přibývá, dokazují i záběry z pilotní studie ministerstva dopravy, policie a ČVUT. „Sledovali jsme 61 hodin záznamu z videokamer a z toho se nám ukázalo 577 přestupků… Jednalo se především o muže do 35 let,“ upřesnila Zuzana Lisá z ministerstva dopravy. Zhruba každou šestou minutu se můžeme na silnici setkat s nějakým bezohledným řidičem, dodala.

Řidiči se nejčastěji vymlouvají na osobu blízkou

Podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila je nejen pro tyto hříšníky nejlepší trest, který padne okamžitě: „V řadě případů věci, které jsou oznamované, protože není znám řidič, končí odložením, protože není ustanoven řidiči a vymlouvá se na osobu blízkou.“ Tato dnes častá praxe by se mohla změnit. Ve sněmovně leží novela silničního zákona, která by takové případy řešila sankcí pro majitele vozidla.

Další tresty by mohly padat například za bránění v předjíždění, kdy hrozí ztráta až šesti bodů. Při nedodržení bezpečné vzdálenosti by se pak jednalo o minus čtyři body. Pokud řidič při předjíždění zapomene na světelnou signalizaci, může přijít o dva body.

Náprava je možná - v Mostě

Umazávání trestných bodů lze Česku realizovat zatím pouze na jediném licencovaném cvičišti v Mostě. Narozdíl od ostatních evropských států u nás ale chybí i obyčejné tréninkové plochy autoškol. Drtivá většina řidičů se pak učí zvládat krizové situace v běžném provozu, kdy už může být pozdě. „Je to chyba, prevence v ČR zatím bohužel chybí, ani ze státního rozpočtu na to není dostatek financí,“ uvedl učitel autoškoly Karel Bílek.

Podle Karla Hanzelky, mluvčího ministerstva dopravy, existoval záměr dotovat vznik nových středisek pro umazávání bodů: „Bohužel jsme dospěli na základě právní analýzy k záměru, že to není možné.“

Budovat proto musejí sami soukromí investoři. Nejblíže je k získání potřebné licence nově otevřené cvičiště v Jihlavě, kde v pondělí první profesionální řidiči prošli školou smyku. „V podstatě během dvou měsíců bychom mohli mít zkolaudované čtyři pracoviště z pěti… Momentálně jsme zřejmě nejdál a možná jediní po Mostu, kteří by to chtěli dokončit a dokompletovat v tak krátké době,“ vysvětlil majitel jihlavského autocvičiště Antonín Musil. Podle něj by jihlavské autocvičiště mělo získat licenci pro umazávání trestných bodů nejpozději do 1.července 2010.

Umazat body zřejmě půjde i v Příbrami a Vysokém Mýtě

Na zdejším autocvičišti už začaly fungovat smykové a kluzké cvičné plochy. Začínají se zde také školit profesionální řidiči dopravní společnosti a Krajské správy a údržby silnic. Další místa, kde bude možné splňovat zákonné podmínky pro odmazání trestných bodů, zřejmě budou například v Příbrami a Vysokém Mýtě.

Většina řidičů, kteří projdou kurzem, si novou zkušenost pochvaluje a doporučuje školení ostatním. Podle zákona si mohou body odepsat školením pouze ti řidiči, kteří nemají v registru víc než deset trestných bodů a nespáchali vážnější přestupek.