Jižní Moravu s krizí postihl propad turistické návštěvnosti

Jižní Morava - Zahraniční turisté v roce 2009 škrtali jižní Moravu ze svých plánů. Region jich totiž navštívilo o sto tisíc méně než předloni, přesto kraji v tabulce návštěvnosti patří za Prahou a Karlovarskem třetí místo. Největší pokles mezi kraji kromě ekonomické krizi připisují odborníci také nedostatečné infrastruktuře.

 

Vinařská turistika, Lednicko-valtický areál, Brno. Ani tradiční taháky jihomoravské turistiky nedokázaly zastavit pokles množství zahraničních turistů, kteří se v loňském roce rozhodli region navštívit. „Na jižní Moravě zcela chybí silné celoroční zázemí turistické infrastruktury, to znamená celoročně využitelné hotely s relaxačním zázemím ve vinařských oblastech nebo například v oblasti Moravského krasu,“ vysvětluje Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Právě z důvodu nedostatečného turistického zázemí jižní Morava není hlavním cílem turistů a v době krize tak z jejich cestovních plánů mizí nejdříve. Tři sta padesát tisíc turistů za rok sice regionu stále zajišťuje třetí místo v republice, propad jejich počtu o dvacet dva procent je ale největší ze všech krajů.

Počty turistů v krajích v roce 2009

1.  Praha 3 803 000 (-6 %)
2.  Karlovarský 453 000 (-5 %)
3.  Jihomoravský 352 000  (-22 %)
4.  Jihočeský 285 000   (-6 %)
5.  Královehradecký 234 000 (-19 %)
6.  Liberecký 173 000 (-14 %)
7.  Středočeský 153 000 (-13 %)
8.  Plzeňský 148 000 (-4 %)
9.  Moravskoslezký 119 000 (-13 %)
10.Ústecký 108 000 (-16 %)
11.Olomoucký 85 000 (-12 %)
12.Zlínský 65 000 (-11 %)
13. Vysočina 51 000 (-6 %)
14. Pardubický 50 000 (-14 %)

Celkem ČR 6 081 000 (-9 %)
zdroj : ČSÚ, AČCKA

Hlavní nedostatky: lázně

Zrcadlem jihomoravských nedostatků jsou podle odborníků například lázně v rakouském Laa, tam ročně míří sto tisíc českých turistů, opačný směr Rakušany zatím neláká. Podobné lázně v Pasohlávkách budou v provozu nejdříve v roce 2011.

Zanedbávaná je na jižní Moravě podle Okamury také lokální gastronomie. „Hlad mají lidé po celý rok, těžit z toho dokáží například v Itálii nebo Francii, kde místní speciality mají vyhrazené místo i na benzinových pumpách. Lidé potom do oblastí jezdí ochutnat konkrétní pochoutky, jako je například parmská šunka,“ shrnuje.

Víno
Víno
Více fotek
  • Víno autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1071/107093.jpg
  • Vinařská turistika autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1071/107092.jpg
  • Turisté autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/950/94928.jpg