Po letech předělávání projektu se začne stavět první městský parkovací dům v Brně

Brno - Poslední podoba městského parkovacího domu v Panenské, která by měla centru Brna odlehčit 450 parkovacími místy, snad dostane zelenou. Po třech letech papírování a neustávajích připomínek sousedů, kdy museli autoři projekt jedenáctkrát přepracovávat, se všichni účastníci řízení dohodli a ještě letos se má začít stavět. Přesto to neznamená, že by byly problémy s centrem přecpaným odstavenými auty vyřešené. Investoři se do výstavbu parkovacích domů v centru Brna nehrnou. Poslední projekt podzemních garáží u Janáčkovo divadla skončil „u ledu“, náklady na jejich vybudování byly tak obrovské, že se městu jako spoluinvestor nikdo nepřihlásil.

O garážích v Panenské ulici začali brněnští radní debatovat před pěti lety a doufali, že potřebě postavit osmipatrovou budovu (dvě patra budou pod zemí) se 450 parkovacími místy porozumí každý. Když začalo před třemi lety územní řízení, narazili nejen na památkáře, ale především na sousedy. Zřejmě nejaktivnější účastník řízení byl hotel Internacional, jehož vedení se stavba vůbec nezamlouvala.

„Těch účastníků je opravdu hodně. Hotel Internacionál, který má dneska svoje parkoviště před hotelem a majitelé asi nejsou nadšení, že se jim v blízkosti bude stavět nějaký parkovací dům,“ vysvětlil už letos v únoru jednu z příčin průtahů náměstek primátora pro technické záležitosti Ladislav Macek (ČSSD).

Ještě na začátku letošního roku to proto vypadalo, že se za tři roky podařil dokončit pouze archeologický průzkum.

Internacional argumentoval, že garáže omezí jeho provoz

Kvůli Hotelu Internacionál se projekt přepisoval dohromady nejméně pětkrát. Nevyhovoval mu zejména plán příjezdové trasy. „Žádali například, aby byl příjezd požárních vozidel a stěhování z ulice Panenské. To jsme znovu konzultovali s hasičským sborem a došli jsme k závěru, že vše je v pořádku,“ popsal své zkušenosti architekt Petr Hrůša, který projekt připravoval.

Hotel International po celou dobu tvrdil, že parkovací dům by omezil jeho vlastní chod. Navíc by podle vlastních výpočtů fungováním veřejného parkoviště v sousedství svého parkoviště přišel za deset let o 20 milionů korun. Po městě pak požadoval kompenzaci za ušlý zisk.

Není se co divit, že se městských garáží bojí. Cena za parkovací místo v nich bude zřejmě levnější, než je parkování před hotelem, kde veřejnosti přijde hodina na čtyřicet korun. 

Město na požadavek hotelu nepřistoupilo a nakonec došlo přece jen ke smíru. „Dnes mohu říci, že k poslední variantě už nejsou žádné připomínky a můžeme tak dokončit územní řízení a začít ještě letos stavět,“ dodal náměstek Macek.

Lehké to neměli ani architekti stavby

„Tato zdánlivě jednoduchá stavba je komplikovaná kvůli sítím a sousedům. Památková rezervace je pak hlavní téma brněnské radnice. Navázat na vedlejší barokní dům a zájmy ostatních sousedů je stejně jako u každé jiné stavby problém, ale tady to bylo asi desetinásobně těžší. Jednalo se asi desetkrát a vypracovalo se dohromady deset, možná jedenáct variant projektů při překládání vjezdů z Husovy ulice,“ řekl včera architekt Petr Hrůša.

Jediným fungujícím parkovacím domem v širším centru Brna je tak soukromý parkovací dům na Moravském náměstí.