Ulicí Plotní v Brně budou jezdit tramvaje

Brno - Brno zahájilo jednu z největších dopravních změn ve své moderní historii. Ulicí Plotní, která je jednou z nejvytíženějších v Brně, totiž budou do pěti let jezdit tramvaje a auta se svedou do vedlejší ulice, tedy tam, kde dosud jezdily tramvaje. Zdánlivě jednoduché prohození dopravy mezi dvěma sousedními ulicemi vyjde na 2 miliardy korun. Tento týden začala nultá etapa stavby, a to demolice desítek domů, které stojí budoucí trati v cestě.

V ulici Plotní v blízkosti autobusového nádraží Zvonařka padne během příštích týdnů k zemi 20 zdevastovaných bytových domů. Dalších deset domů pak čeká na demolici v sousední ulici Dornych. Dělníci je tento týden začali od střechy postupně rozebírat - ručně - každou tašku zvlášť, cihlu po cihle.

„Tady není prostor na to, aby budovy byly zbořeny nějakými těžkými mechanismy. Pohybujeme se ve velmi frekventované ulici a není možné tu ulici jen tak odstavit z provozu. V tomto okamžiku by to byl docela závažný zásah do dopravního systému v Brně,“ vysvětlil důvod technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček.

/*json*/{"map":{"lat":49.184115813194,"lng":16.620254516602,"zoom":16,"mapTypeId":"satellite"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Jakmile domy uvolní cestu, začne se s přípravami na samotný přesun tramvaje do ulice Plotní ze sousedního Dornychu. V tu dobu také začnou velké problémy řidičům, protože bez uzavírek to nepůjde. Pokud se podaří udržet plánované tempo, místo aut by měly jezdit ulicí Plotní tramvaje do 5 let.

Plán prohodit tramvaje s auty je jeden z nejkomplikovanějších v Brně a vyjde přibližně na 2 miliardy korun. „Do ulice Dornych se automobilová doprava přesouvá z toho důvodu, že by jednou měla pokračovat jako bratislavská radiála, tedy hlavní výpadovka na dálnici. A tramvaj, která dnes objíždí trasu do Komárova po Dornychu, bude v ulici Plotní napřímená, takže umožní lepší obsluhu celého území,“ dodal Luňáček.

Jenže stavba má i jeden velký háček. Kvůli tramvajím totiž projekt neprošel hlukovými limity. Stavba už sice začala, ale zatím nikdo neví, jak „propašovat“ tramvaj kolem obytných domů. V tuto chvíli to tedy vypadá, že Brno bude stavět protihlukové stěny uvnitř ulice.