Student Agency za dumpingové ceny zaplatí šestimilionovou pokutu

Brno - Student Agency má dle rozhodnutí antimonopolního úřadu zaplatit pokutu šest milionů korun za nízké ceny na autobusové lince Praha-Brno před dvěma lety. Informaci potvrdil předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj s tím, že Student Agency podle úředníků zneužila svého dominantního postavení na trhu. Firma s verdiktem nesouhlasí a odvolá se, dodal mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Antimonopolní úřad se podrobně zaměřil na situaci z počátku roku 2008, kdy na lince Praha-Brno a zpět začala jezdit i společnost ASIANA. Ta zavedla nižší ceny, než za které jezdila Student Agency. Asiana zpočátku nastavila ceny na 50 korunách, Student Agency, která na trhu získala dominantní postavení, v reakci na to na některých spojích snížila jízdné na stejnou cenu. Cenový boj mezi konkurencí byl z krátkodobého hlediska výhodný především pro cestující.

Petr Rafaj, předseda ÚOHS

„Největším problémem, který jsme ve správním řízení našli, byly predátorské ceny.“

Podle Rafaje se zneužití dominantního postavení podařilo firmě prokázat. Případ Student Agency ÚOHS šetřil dva roky, důvodem byla jeho složitost. „Museli jsme udělat podrobné ekonomické analýzy, které zabraly hodně času,“ dodal Rafaj. Rozhodnutí bylo podle něj připraveno k vydání již letos v létě. Společnost Student Agency však úřadu předložila doplňující informace, které musel úřad vyhodnotit dodatečně.

Dopravce se brání tím, že antimonopolní úřad údajně nevzal v potaz další autobusové dopravce na trhu a ani železnici, respektive České dráhy, které na trase také jezdí. „Myslíme si, že je dvojí metr na soukromé firmy a státem vlastněné subjekty,“ uvedl Ondrůj. Podle něj ÚOHS odmítl další důkazní šetření, které Student Agency požadovala.