Zlín se dočkal dálničního spojení

Hulín - Obyvatelé Zlínska dnes dostali první vánoční dárek. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) dnes zprovoznilo pětikilometrový úsek dálnice D1 a 13,5 kilometru rychlostní silnice R55. Díky těmto stavbám získal Zlín a jeho okolí vytoužené napojení na dálniční síť. Náklady na obě akce přesahují sedm miliard korun. Jde o jedny z mála staveb, jichž se nedotkly škrty ministerstva dopravy. Jsou totiž z velké části hrazené z fondů Evropské unie.

Dálnice D1 dosud končila v Kroměříži, kam ji silničáři přivedli předloni na podzim. Aby se dostali na dálnici, museli se motoristé ze Zlína nejprve po cestách nižších tříd dostat do Kroměříže, což bylo hlavně v dopravní špičce obtížné. Nyní D1 pokračuje z Kroměříže do Hulína na nově postavenou Moravskou křižovatku. Z ní vede do Otrokovic nový úsek rychlostní silnice R55, který se napojuje na obchvat města zprovozněný v roce 2006.

V Hulíně bude klid

Video Nový dálniční úsek otevřen
video

Nový dálniční úsek otevřen

Otevření části dálnice a rychlostní silnice je přelomové nejenom pro Zlín, který se tak napojuje na dálniční síť, ale také pro Hulín. Dosud jím každý den projíždělo 25 tisíc aut včetně kamionů, teď se obyvatelům konečně uleví. „Zprovozněním uvedeného dálničního úseku se nejen výrazně zkrátí cesta všem řidičům směřujícím do Zlína. Rovněž se eliminuje negativní působení tranzitní dopravy na obce v původní trase, zejména pak v Hulíně, a odstraní se řada nebezpečných úseků. Naplní se tím i projekt Tomáše Bati z roku 1937 o dálničním spojení Zlína se zbytkem republiky, ale i s evropskou dálniční sítí,“ uvedl ředitel ŘSD Jiří Švorc.

Obě akce zahájili stavbaři předloni, úseky měly být otevřeny letos v říjnu. Práce ale zpomalily jarní deště. Dnes otevřený úsek D1 je součástí stavby Kroměříž-východ - Říkovice. Zbylých více než šest kilometrů mezi Hulínem a obcí Říkovice na Přerovsku bude také kvůli nepříznivému počasí otevřeno až příští rok v červnu.

Dálnice nemá protihlukovou stěnu

Nadšení ze stavby ale bohužel mírní obavy z nadměrného hluku a smogu. Lidé žijící poblíž křižovatky mají strach, že s jejím otevřením vezme dosud klidné bydlení za své. Projekt totiž nepočítá s výstavbou protihlukové stěny. „Projektanti konstatovali, že podle platných předpisů tam protihluková stěna není nutná,“ vysvětlila rozhodnutí Miroslava Dvořáková z hulínského odboru životního prostředí. Město proto přišlo s vlastním řešením. Vysadí nové stromy, které od sebe domy a silnici oddělí a zachytí částečně i prach.

D1 měla mít podle původních plánů hotový ještě další úsek, který propojí Moravskou křižovatku s Říkovicemi kousek od Přerova. Kvůli nepříznivému počasí a zvýšené hladině podzemní vody se ale její dokončení odložilo. Další část dálnice D1 tak bude řidičům k dispozici se zpožděním, pravděpodobně v červnu 2011.

Naopak rychlostní silnice R55 bude nadlouho – možná navždy – končit v Otrokovicích. Ministerstvo dopravy nemá na další její stavbu peníze a rychlostní silnici nechce ani Jihomoravský kraj tam, kam měla vést. Zaslepena zůstane i východní větev nové Moravské křižovatky. S rychlostní silnicí R49, která z ní měla vést, se nyní nepočítá.

Zda moravské rychlostní silnice vůbec někdy vzniknou, má určit tzv. superkoncepce, kterou připravuje ministerstvo dopravy. V ní ale zřejmě budou mít přednost jiné tahy – především dokončení severo-jižní dálniční osy Ústí nad Labem–Praha–České Budějovice.

Otevření dálnice
Otevření dálnice
Více fotek
  • Otevření dálnice autor: Zdeněk Němec, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2149/214871.jpg
  • Kudy do Zlína? Po dálnici! autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2150/214933.jpg
  • Nový dálniční úsek u Hulína autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2148/214710.jpg