Ceny „Sexistické prasátečko“ získala stavební firma a zámečníci

Brno - Nejurážlivější reklamou v soutěži Sexistické prasátečko se stala reklama zámečnické firmy, na jejímž plakátu je fotka dívky ve spodním prádle a slogan „Přeřízneme, ohneme vše dle vašeho přání“. Odborná porota vybrala  billboard stavební firmy s fotkou postarší silně nalíčené ženy v natáčkách a nápisem Regenerace. Soutěž už druhým rokem pořádalo brněnské sdružení Nesehnutí, cílem je upozornit na nadměrné používání sexu a nejrůznějších stereotypů v reklamách. Letos kromě veřejnosti hlasovala i odborná porota.

Letos bylo do soutěže nominováno 28 reklam. Na anticenu mohl navrhnout kdokoli jakoukoli tištěnou, internetovou nebo televizní reklamu. Výherci dostanou diplom a knihu o genderových stereotypech," řekla Kristýna Pešáková z Nesehnutých.

„Záměrem soutěže není jejich zhotovitele odsoudit, ale upozornit je na to, že jejich reklamy mohou někoho urážet, což si řada firem často vůbec neuvědomuje,“ řekla Pešáková. Sexistické reklamy přitom podle ní neznamenají jen ty způsoby prezentace, v nichž se vyskytuje nahota nebo erotika, ale také propagace zdůrazňující stereotypy o mužích a ženách.

Porotkyně Lucie Jarkovská a zástupkyně hnutí Nesehnutí Petra Havlíková o anketě Sexistické prasátečko (zdroj: ČT24)

Takovým případem je právě reklama stavební firmy nabízející regeneraci budov. Mezi letošními kandidáty na cenu Sexistické prasátečko byl také výrobce neslazeného sirupu z černého bezu, na jehož etiketě je u nápisu „Jsem sladký, černý a bez…“ kreslená postavička nahého černocha zakrývajícího si pohlaví.

Na reklamy je možné si stěžovat. U Rady pro reklamu

Kampaní tak chtějí organizátoři přimět jednotlivce, aby se v případě sexistických urážlivých a nevhodných reklam obraceli na profesní sdružení Rady pro reklamu. Arbitrážní komise rady totiž řeší stížnosti na reklamy a rozhoduje o jejich případné neetičnosti. Sami Nesehnutí se na komisi Rady pro reklamu obrátili dvakrát a v obou případech jim dala za pravdu.

V prvním ročníku soutěže se nejvíce sexistickou reklamou v Česku podle internetového hlasování veřejnosti stal billboard v Drobného ulici, který propagoval místní noční klub.