Zastavení stavby Královopolských tunelů bude stát poplatníky stovky milionů

Brno - Stavba velkého městského okruhu, jehož nedílnou součástí jsou i Královopolské tunely, se prodraží o stovky milionů. Byla totiž na příkaz Městského soudu v Praze zastavena a vypadá to, že bude stát minimálně pět měsíců. Může za to jeho zpožděné rozhodnutí, kterým dal soud za pravdu občanskému sdružení VMO Brno, podle kterého ministerstvo dopravy nedostatečně zdůvodnilo zamítavé stanovisko vůči jejich námitkám o přílišném hluku ze stavby. A tak se teď strategická část obchvatu Brna, která od 22. prosince stojí daňové poplatníky 58 milionů měsíčně, nedokončí včas. A pokud nevydrží provizorní silnice kolem stavby, hrozí dopravní kolaps Brna.

O dubnu přitom všichni mluví jako o optimistické variantě. „Říkáme to v lepším případě, pokud se ministerstvo dopravy s lidmi z občanských sdružení domluví a přesně jim vysvětlí, proč jejich námitky proti stavbě nemůže přijmout,“ vysvětlil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnici (ŘSD) Jiří Švorc.

Finanční ztráty mezitím budou narůstat a stavitel z OHL ŽS, který má pronajaté stroje, je bude podrobně sčítat, aby je mohl dát investorovi k úhradě. „A nebude se platit jen za nevyužité stroje, ale také za náklady úvěrů, nájmy pozemků, nájmy budov, odkanalizování tunelu, ale také třeba za hlídání stavby,“ vysvětlil ředitel výstavby ze společnosti OHL ŽS Vladimír Macík.

Video NO COMMENT - na Královopolských tunelech se ještě 2. prosince pracovalo
video

NO COMMENT - na Královopolských tunelech se ještě 2. prosince pracovalo

Zpoždění stavby může zapřičinit dopravní kolaps

ŘSD si mezitím podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a žádá o vydání rozhodnutí, které by zajistilo pokračování stavby. Než ale soud vydá jakékoliv rozhodnutí, zhoršuje se podle Švorce stav na provizorních komunikacích pro řidiče. V první polovině letošního roku přitom měly být právě provizorní komunikace nahrazeny uvedením některých částí velkého městského okruhu do provozu.

„Nastávají další problémy včetně zimní údržby provizorních komunikací. Nemůžeme je opravit ani zrekonstruovat, nemáme stavební povolení. Pokud by došlo k havarijnímu stavu a musela by být uzavřena křižovatka na ulici Hradecké, mělo by to dopad na území celého města,“ uvedl Švorc.

Soud rozhodl se zpožděnín, s jeho odvážným rozhodnutím nikdo nepočítal

A co na celou situaci říkají lidé, kteří se před lety proti povolení stavby Králopolských tunelů odvolali? Podle Karla Štěpaníka ze sdružení Velký městský okruh není zajištěna dostatečná ochrana před hlukem pro obyvatele sídliště v okolí křižovatek ve výstavbě. A nikdo z „velkých“ stavebníků zjevně na jejich názory nebral zřetel. Proto také rozhodnutí pražského soudu všechny zaskočilo a stěžují si na jeho nekompetentnost. Nikdo ze soudu se na stavbu nepřijel podívat - zní nejčastější věta. Pro místní, kteří se léta domnívali, že proti velkým strategickým stavbám hází hrách, je naopak verdikt soudu potěšující.

„Odvolali jsme se proti vydání stavebního povolení. To ovšem ministerstvo dopravy zamítlo. Proti tomuto zamítnutí jsme tedy podali žalobu a soud teď po třech letech naznal, že ministerstvo udělalo chybu,“ vysvětlil Štěpaník.

„Nechceme stavbě tunelů bránit, snažíme se jen ochránit své zdraví a majetky. Myslím, že jsme vyčerpali všechny možnosti, jak se vyhnout konfliktu. Do poslední chvíle jsme se snažili slušně jednat s dodavatelem, když to nešlo, obrátili jsme se na soud,“ dodal Štěpaník, který připomněl, že na připomínky nejen sdružení, ale i městské části Brno-Žabovřesky nikdy nikdo dřív řádně nereagoval. A dokonce ani hygientická stanice, která tvrdí, že stavba nepřekročí zákonné limity 58 decibelů. Prověřovat to však začně až se zahájením provozu v tunelech, takže případná náprava protihlukových opatření bude stát další peníze. 

Proti projektu místní obyvatelé protestovali téměř sedmnáct let. Samotná ražba tunelů začala na jaře 2007. Zpoždění způsobily jednak specifické geologické podmínky - tunely se razily do nestabilních vrstev neogenních jílů, ale také protesty obyvatel okolních domů. Lidé se obávali toho, že ražba naruší statiku jejich domů.

Budu žádat změnu zákona, soudy musí rozhodnout včas

Na současnou situaci se zastavením stavby chce hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD) reagovat návrhem legislativních změn, podle nichž by soudy v takovýchto případech musely rozhodovat daleko dříve, než pražský městský soud. Kvůli jeho „zpožděnému“ rozhodnutí totiž nebude stavba, která je z osmdesáti procent hotová, dokončena včas (podzim 2011). Navíc bude muset každý z daňových poplatníků sáhnout do kapsy pro peníze za vzniklou škodu.