ŘSD svedlo automobilovou dopravu na silnici, která nemá povolení

Brno - Řidiči, kteří často projíždějí staveništěm na křižovatce mezi Hradeckou a Žabovřeskou ulicí, si mohou na chvíli oddychnout. Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo objížďkovou trasu, která vedla po cestě plné výmolů kolem Královopolských tunelů. Od pátečního večera se jezdí v obou směrech novou dokončenou galerií, která vede nad nimi. A to přesto, že galerie stejně jako celá stavba Královopolských tunelů nemá stavební povolení. Ředitelství silnic a dálnic to zdůvodnilo tím, že objížďková trasa začala být pro řidiče nebezpečná a hrozilo, že se sesune svah nad portálem obou tunelů. Jako první o tom informoval server denik.cz.

Řešení situace přitom nevítají jen řidiči, ale také lidé z nejbližšího okolí. „Nejezdím tudy často, ale i tak je to o nervy. Každý den ve špičce tu stojí kolony. Myslím si, že to pomůže, i když je pravda, že zácpy se tvoří i dole v Pisárkách,“ uvedla Alena Tesařová z brněnských Žabovřesek pro denik.cz.

Svah, který v současné době drží hřebíková stěna, je podle odborníků v havarijním stavu, a to i přesto, že ještě minulý týden tvrdil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc opak. Může za to nejspíš deštivé počasí. „Půdu v okolí stavby pečlivě sledujeme. Odborníci nám doporučili dopravu odklonit. Museli jsme situaci řešit okamžitě. Vést dopravu galerií byla nejjednodušší možnost,“ uvedl ředitel brněnského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Podle něj se to dalo čekat. „Technická opatření na silnicích v trase objížďky mají jen určitou dobu životnosti. Jakýmkoliv prodlužováním stavby se jen snižuje,“ podotkl Doležal.

Problém s výstavbou Dobrovského tunelů se tím ale neřeší. Galerie nemá stejně jako celá stavba platné stavební povolení. Současná situace je krizová, jedná se pouze o havarijní opatření.

ŘSD: Vše jsme nahlásili krajskému úřadu

Historie projektu

Územní rozhodnutí o výstavbě Královopolských tunelů bylo vydáno v roce 1994. Původně se plánoval obousměrný dvouproudový tunel, ovšem tuto fázi projektování smetly ze stolu tragické havárie v obousměrných tunelech v Alpách. Série nehod na konci devadesátých let ovlivnila způsob projektování podzemních staveb a od obousměrných tunelů se upustilo. Další variantou Královopolských tunelů bylo vodorovné ražení na úpatí kopce směrem do městské části Žabovřesky. O tom, že by šlo o podstatně dražší model, nelze pochybovat, nicméně hlavní překážka spočívala ve špatných geologických podmínkách. Na úpatí kopce se nacházejí tzv. střípkovitě rozpadavé jíly plné vody a razit v takových podmínkách by bylo vysoce rizikové. Navíc tato varianta nemohla kvalitně dopravně napojit Žabovřesky na VMO. Nakonec byla vybrána současná podoba s ideálním napojením na Královo Pole i Žabovřesky.

Vedení Ředitelství silnic a dálnic v pondělí informovalo o špatném stavu svahu také pracovníky jihomoravského krajského úřadu. „Dostali jsme oznámení od investora, který se rozhodl silnici uzavřít. Provedeme místní šetření, podle kterého rozhodneme, jak je stav vážný. Poté zhodnotíme, zda je vybraná objížďka v souladu se zákonem,“ nastínil postup vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.

V případě, že by objížďku na krajském úřadě neschválili, nezbývá podle Doležala jiná možnost než celou stavbu uzavřít a svést dopravu do města. „To by znamenalo dopravní kolaps Brna,“ upozornil Doležal.

O tom, zda se silnice v okolí stavby kompletně uzavře nebo zda vedení krajského dopravního odboru objížďku schválí, se rozhodne v nejbližších týdnech.

Stavební práce na Dobrovského tunelech utichly minulý měsíc. Městský soud v Praze totiž zrušil loni v listopadu stavební povolení tunelů. Dal za pravdu lidem ze Sdružení Velký městský okruh, kteří si opakovaně stěžovali na to, že tunely neplní hlukové limity. „Snažili jsme se s vedením ředitelství domluvit. Mrzí nás to, ale jiné řešení nebylo možné,“ uvedl předseda občanského sdružení Velký městský okruh Brno Karel Štěpaník.

Ředitelství silnic a dálnic podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Nechce ale čekat na jeho rozhodnutí. Podle vedení společnosti by bylo nejlepší, kdyby ministerstvo dopravy doplnilo dokumentaci a vydalo nové rozhodnutí o odvolání. Může se však stát, že ministerstvo vrátí připomínky kraji, který je bude muset znovu přezkoumat.

Práce na tunelech, které mají výrazně ulehčit dopravu v Brně, se protáhnou nejméně o pět měsíců a prodraží se minimálně o čtvrt miliardy korun.

  • Královopolské tunely autor: ČT Brno, zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2255/225454.jpg
  • Královopolské tunely autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2010/200909.jpg
Vydáno pod