Šatovské trápí přetížené kamiony. Ničí jim silnici

Šatov – Přeplněné kamiony naložené dřevem, které by nesměly na rakouské silnice, se bez problémů prohánějí po českých silnicích. Místní samosprávy, které se starají o své silnice, proti nim nemohou nic dělat. Stejně jako starosta obce Šatov, ve kterém si dopravci zřídili překladiště. Praxe je přitom jednoduchá. Do Šatova přijede náklad naložený k prasknutí, v Šatově se v areálu místního zemědělského družstva zredukuje a dál pokračuje „odlehčený“ směrem k jížnímu sousedovi. Starosta obce je z toho zoufalý. Obec má novou silnici, která bude brzy v dezolátním stavu. Dopravce přitom neodradí ani vysoké pokuty.

Šatovští silnici opravili před třemi lety. Plně naložené kamiony, které křižují znojemské okresky, ji ale podle starosty za pár let totálně zničí. „Vyjedou se koleje, vzniknou výtluky, nikdo nám to už v nejbližší době neopraví,“ postěžoval si Petr Javůrek (nez.).

Právě do místního zemědělského družstva totiž jezdí „ulevovat“ od nadměrného nákladu, se kterým si na rakouské silnice netroufnou. „Kamiony do družstva vjíždějí plné, od pohledu to vypadá, že jsou přetížené. Je ale vidět, že kamiony, které se vrací, jsou značně odložené nebo odlehčené,“ popsal Javůrek.

Co hrozí přetíženým kamoinům

Pokuty za přetížené kamiony nejsou malé. V blokovém řízení je možné uložit pokutu do 15 000 Kč, ve správním řízení může zaplatit dopravce ještě mnohem více. Pokud navíc řidič s přetíženým autem v jízdě pokračuje, riskuje další pokutu až 30 000 korun.

V tuzemsku mohou kamiony vozit náklad do 48 tun, rakouské předpisy povolují ještě o čtyři tuny méně. Na českých silnicích však běžně jezdí nákladní auta přetížená o víc než dvě tuny.

Policie, která má vypečené dopravce hlídat, je téměř bezmocná. Nejenže si z pokut nic nedělají, ale spoléhají i na to, že je policie špatně vybavená.

„Kontrolovali jsme tento problém asi dvakrát měsíčně a minimálně třetina kamionů jezdila vždy přetížená,“ uvedl za jihomoravskou policii Karel Kovář. Policie má v boji s přetíženými náklaďáky velkou nevýhodu – na celý kraj jsou k dispozici pouze dvě váhy.

Kamion míří do šatovského meziskladu
Zdroj: ČT Brno
Autor: ČT Brno