Zaplatí strojvůdce za nehodu z roku 1990? Soud stále hledá odpověď

Brno - Okresní soud Brno-venkov se zabýval jedním z nejdelších a nejabsurdnějších justičních sporů u nás. Soud řeší otázku viny či neviny strojvedoucího u železniční nehody, která se stala před dlouhými 21 lety. České dráhy po strojvůdci Pavlu Tešném požadují 12 tisíc korun jako tříměsíční plat za způsobenou škodu. Soud dnes ani po 13 letech od zahájení jednání definitivně nerozhodl.

Železniční nehoda se stala ještě v dobách společného státu Čechů a Slováků 13. února 1990. Tehdy devětadvacetiletý strojvedoucí osobního vlaku Pavel Tešný z brněnského lokomotivního depa narazil do nákladního vlaku stojícího ve stanici Zohor, která leží asi třicet kilometrů severně od Bratislavy. Strojvedoucí projel kolem návěstidla, které podle jeho tvrzení signalizovalo volný průjezd. Pak následovala srážka.

Co signalizovalo návěstidlo?

Nehoda u Zohora

Nehoda se stala na pravidelném spoji z Břeclavi do Bratislavy. Osobní vlak byl plný cestujících a po projetí návěstidlem narazil z boku do nákladního vlaku. Osobní vlak se pohyboval po spuštění rychlobrzdy rychlostí 51 km/h, nákladní jel rychlostí 16 km/h. Celková škoda, která nehodou vznikla, dosáhla téměř 1 milion korun. Sám strojvůdce při nehodě utrpěl zranění nohy.

Tvrzení strojvedoucího obhajoba podepřela svědeckými výpověďmi. Dráha a orgány činné v trestním řízení naopak uvedly, že návěstidlo bylo nastaveno na červenou. Obžaloba ale svá tvrzení před bratislavským soudem neprokázala a strojvedoucí byl zproštěn obžaloby. Případem se ale začala v roce 1998 opětovně zabývat česká justice. Okresní soud Brno-venkov tak případ řeší už 13 let. 

Posudek dražší než požadovaná částka 

Soudy se nemohou dobrat toho, zda návěstidlo signalizovalo Jeď! nebo Stůj! Nechaly si proto zpracovat znalecký posudek od dopravní fakulty pardubické univerzity. Posudek měl ověřit jaké světlo na návěstidle svítilo. To se ale zjistit nepodařilo. Posudek byl přesto podle obhájce čtyřikrát dražší než škoda, kterou po Pavlu Tešném dráhy požadují. Zpracování posudku přitom trvalo rok a půl. A právě kvůli posudku, respektive ceně za jeho vypracování není možný ani smír mezi Pavlem Tešným a ČD Cargo. Nikdo se totiž do zaplacení posudku nehrne. Dalším důvodem, proč se jednání protahuje, je skutečnost, že Krajský soud v Brně si spis vyžádal ke kontrole, aby zjistil, proč jednání trvá tak dlouho.

Pavel Tešný stále pracuje jako strojvůdce. Od roku 1990 žádnou nehodu neměl. Když se nehoda stala, bylo mu 29 let, jestli bude soud pokračovat stejným tempem jako dosud, není vyloučeno, že se rozsudku dočká až v době, kdy bude v penzi.